Informatiebeheer is het stroomlijnen en structureren van de informatie binnen je organisatie zodat je ze gemakkelijk terugvindt en gebruikt. Goed informatiebeheer zorgt ervoor dat jij én je medewerkers weten waar ze informatie moeten opslaan en waar ze die kunnen terugvinden. Op termijn helpt dit om een onderscheid te maken tussen de informatie die je kunt weggooien en de informatie die je best bewaart.
Dit hoofdstuk gaat dieper in op het beheer van dynamische informatie. Dit is de informatie die je tijdens je werkzaamheden aanmaakt, ontvangt en gebruikt. Op termijn verliest die informatie haar onmiddellijk nut en zal deze in je archief terechtkomen. In dat geval spreken we over 'statische informatie'. Het beheer van statische informatie behandelen we in het hoofdstuk Bestaand archief beheren.
Informatie bestaat in veel verschillende vormen: in de 21ste eeuw wordt informatie vooral digitaal aangemaakt maar ook fysieke informatie komt nog veel voor. Wees je ervan bewust dat het aantal verschijningsvormen van informatie in vergelijking met de 20ste eeuw is geëxplodeerd. Zo kun je vandaag in een ontwerppraktijk volgende informatie aantreffen:
Verlies je het overzicht op alle informatie die in je organisatie wordt geproduceerd en opgeslagen, dan raak je snel de weg kwijt. Je weet niet langer waar je informatie kan terugvinden en verliest mogelijk zelfs belangrijke informatie. Een informatiebeheerplan voor de hele organisatie opstellen is een eerste stap om het algemene overzicht te behouden.
Architecten en bouwbedrijven produceren documenten ter ondersteuning van het ontwerp- en bouwproces. Na het project worden deze vooral bewaard als referentiemateriaal. De tienjarige aansprakelijkheid verplicht deze organisaties bovendien om project- en bouwdossiers nauwkeurig te bewaren tot tien jaar na de definitieve oplevering van een project, of langer in geval van een geschil.
Ook op andere informatiereeksen rust een bewaarplicht. Boekhoudkundige documenten moeten bv. zeven tot tien jaar worden bewaard. Voor documenten inzake onroerende goederen geldt een termijn 30 jaar. Er is niet altijd sprake van een vaste termijn in de bewaarplicht. Een personeelsdossier moet je bv. zeker bewaren zolang het personeelslid bij jou in dienst is (+ 5 jaar)
Natuurlijk is niet enkel de juridische waarde van belang. De informatie kan veel langer nuttig blijven voor jou of je bureau. Wie weet zitten er wel mooie, artistieke documenten in of ben je gehecht aan een specifiek stuk. Gooi dus niet blindelings informatie weg als de juridische bewaardatum overschreden wordt.
Informatie kun je ordenen door ze op te delen in reeksen en ze daarbinnen op volgorde te zetten:
Voor digitale informatie wordt vaak gebruik gemaakt van een mappenstructuur op een bestandsserver.
Het beheer van digitale informatie wordt echter complexer. De informatie bevindt zich niet langer enkel op een bestandsserver, maar ook in databanken, websites, cloudplatformen enz. Daarom stellen steeds meer organisaties een informatiebeheersplan op om het globale overzicht te behouden.
Binnen die boom kan je vervolgens reeksen van documenten, reeksen van dossiers of informatiesystemen plaatsen
Een informatiebeheersplan biedt een overzicht van alle informatie die binnen je organisatie wordt aangemaakt, ontvangen en opgeslagen. Zoals je in een CAD-tekening informatie onderverdeelt in lagen, deel je met een informatiebeheersplan de informatie van je organisatie op in reeksen. Per reeks noteer je:
Werk je alleen of in een bureau met slechts enkele medewerkers, dan gaat het wellicht te ver om een volledig uitgewerkt plan op te stellen. Toch blijft het interessant om op één of twee pagina’s uit te schrijven welke informatie je hebt en waar je die opslaat, zodat je altijd een overzicht hebt. Voor grotere organisaties is een informatiebeheerplan onontbeerlijk.
Reeksen of series zijn de basiselementen van je informatiebeheersplan. De eerste stap van een informatiebeheerder is om alle informatie te structureren volgens reeksen of series. Er zijn twee soorten reeksen:
Informatiesystemen
heb je in alle vormen en maten. Het zijn digitale systemen die
informatie als gegevens opslaan in databanken. Je website is een
informatiesysteem, je Instagram-account een ander. Voor de boekhouding
werken de meeste organisaties met een boekhoudapplicatie. En misschien
beheer je je contacten wel in een CRM-systeem?
Ook een documentbeheersysteem is een informatiesysteem, dat documenten
niet langer opslaat in mappenstructuren maar in een databank.
Een informatiesysteem kan samenvallen met een reeks, maar kan ook worden gebruikt om meerdere reeksen te beheren. Hou er rekening mee dat geen enkel informatieysteem voor eeuwig is. Op een bepaald moment zul je de informatie moeten archiveren of migreren naar een nieuw systeem. Dat is altijd een risicovol moment voor het behoud van de digitale informatie. Door op voorhand na te denken over welke informatie in het systeem van belang is, verklein je het risico op ongelukken.
Je kan een informatiebeheersplan gewoon opstellen in Word of Excel, het kan heel beknopt of net heel uitgebreid zijn. Hoe groter de organisatie waarin je werkt, hoe belangrijker een goed uitgewerkt informatiebeheerplan is.
Essentieel is dat je de informatie waarop je grip wil krijgen duidelijk oplijst en dan opdeelt in reeksen volgens de werkzaamheden van je organisatie. Op die manier krijg je een ‘boom’ van werkzaamheden, vergelijkbaar met een mappenstructuur. Aan die boom kan je vervolgens de verschillende informatiereeksen hangen.
Voor veel architectenbureaus of bouwbedrijven zal een boomstructuur tevoorschijn komen gelijkaardig aan onderstaand voorbeeld:
Het VAi stelde een modelvoorbeeld op voor een informatiebeheersplan.
Een gestroomlijnd informatiebeheersplan dat binnen je organisatie wordt gedragen is de eerste stap. In een volgende fase zorg je dat het informatiebeheer wordt toegepast doorheen je hele organisatie. Je grootste uitdaging hierbij is het voorkomen van een wildgroei aan informatie.
Wildgroei aan informatie
Wildgroei wordt vooral in de hand gewerkt door:
Als je een nieuwe organisatie opzet, zal de meeste informatie digitaal worden aangemaakt. We focussen ons hier dan ook op digitale informatie:
In dit geval bestaat er nog veel originele informatie op papier en gelden er al afspraken en ingesleten praktijken om informatie te beheren. Ga dan ook doordacht te werk. Als je onbesuisd zaken begint te veranderen, bestaat het risico dat je in de bestaande informatie je weg kwijt raakt.
In veel ontwerp- en bouworganisaties zijn de project- of werfdossiers de belangrijkste informatie. Vaak worden ze ook erg groot en moeilijk doorzoekbaar. Ze verdienen dus je bijzondere aandacht.
Projectenlijst
De eerste stap bestaat erin om alle (bouw)projecten binnen je organisatie nauwkeurig op te lijsten en alle informatie samen te bewaren.
Enkele tips:
Unieke nummers voor projecten
Door een unieke code of ID aan een dossier toe te kennen zorg je dat er gemakkelijker naar kan worden verwezen. Door de projectcode vervolgens te blijven hanteren in alle bestandsnamen, mails en mappen kan ‘verloren’ informatie sneller tot het juiste project worden teruggevoerd.
Enkele tips:
Als je een digitale folder aanmaakt voor je project, geef de folder dan dit projectnummer als naam. Voeg eventueel extra info toe die de herkenbaarheid voor je medewerkers verhoogt zoals bv. de initialen van de opdrachtgever.
Een projectdossier beheren
Staat al je
projectinformatie samen in één dossier? Prima! Projectdossiers kunnen
echter heel groot worden, zodat het niet altijd eenvoudig is om je weg
te vinden in de dossiers. Volgende tips helpen om projectdossiers op
orde te houden:
Oude informatie heb je vaak niet meteen nodig. Door oude informatie op te bergen in een aparte archiefruimte staat het niet langer in de weg en creëer je meer ruimte in je kantoor. Enkele tips:
Bij het Kenniscentrum van het Vlaams Architectuurinstituut kun je terecht voor al je vragen over je archieven en collecties.
Aarzel niet om ons te contacteren!