Een nieuwe hoogzaal geeft een replica van een Contius-orgel een plek in het unieke barokinterieur van de Sint-Michielskerk in Leuven. De integratie van het orgel is een architecturale vertaalslag naar het geheel van het interieur. Volgens 360 Architecten heeft elke ingreep de ambitie om mee te bouwen aan een volmaakte ruimte. Het besef dat de individuele ingreep nooit kan primeren op de samenhang van het geheel ligt aan de basis van het ontwerp. Naast de ruimtelijke en functionele inpassing van het orgel werken de architecten een nieuwe strategie uit voor het inkomportaal en doksaal. Ze bestudeerden het volledige parcours dat het publiek aflegt bij het betreden van de kerk en de verschillende gebruikswijzen van het gebouw. De nieuwe ontsluiting laat meervoudig gebruik toe, van ceremonies en vieringen, tot concerten en toeristisch onthaal. Een reeks van 3 kamers koppelt zich los van de kerkruimte. Een nieuwe publieke onthaalruimte en een verbindingsruimte naar de hoogzaal en loges flankeert een centrale vestibule met ceremoniële deuren.
Deze tekst is gebaseerd op de projecttekst van de architecten.
Dit project maakt deel uit van de tentoonstelling Composite Presence in het Belgisch paviljoen op de 17e internationale architectuurbiënnale in Venetië.
Naamsestraat 57a
3000 Leuven
België
oktober 2018