Het Verenigingsloket wil met een overkoepelend digitaal platform de dienstverlening van verschillende overheden aan verenigingen makkelijker laten verlopen. Om dat te verwezenlijken vroegen we input van zowel verenigingen als overheden. Wat blijkt? Beide kampen ze met gelijkaardige uitdagingen en stellen ze ook gelijkaardige oplossingen voor.
Verenigingen focussen op oplossingen die hen helpen bij allerlei wettelijke en juridische verplichtingen. Verder willen zij één up-to-date overzicht van relevante diensten, zoals subsidies aanvragen of een activiteit organiseren. Ook een ‘standaardprofiel’ van hun vereniging is wenselijk, zodat ze maar één keer hun gegevens moeten opgeven i.p.v. telkens opnieuw.
Medewerkers van overheden delen deze top drie, zij het in een andere volgorde. Zij kijken voornamelijk uit naar een centrale databank voor verenigingen om gegevens eenmalig op te vragen en te delen. Ook een totaaloverzicht van de lopende productaanvragen staat hoog op hun verlanglijstje. Verder willen zij de dienstverlening optimaliseren via een volledige digitalisering van aanvraag tot en met aflevering van het product of dienst.
Dit is slechts de top drie van een groot aantal ideeën en suggesties. Helaas kunnen die voorstellen niet allemaal en ook niet tegelijkertijd grealiseerd worden. Daarom werd bij elk idee aangegeven of
Nu voldoende ideeën zijn verzameld, worden de eerste concrete concepten uitgewerkt en wordt stelselmatig verdergebouwd aan een testversie van het Verenigingsloket. Zodra die concepten klaar zijn, worden deze voorgesteld op het participatieplatform.