persbericht BRAVOURE - Biennale Architettura 2016

VLAANDEREN MET BRAVOURE NAAR VENETIË

Eind mei start in Venetië de Biennale Architettura 2016, dé internationale hoogmis voor hedendaagse architectuur. Het Vlaams Architectuurinstituut (VAi) koos het team BRAVOURE om in het Belgisch paviljoen een tentoonstelling te maken rond het thema ‘vakmanschap’. Curator Jan De Vylder reageert enthousiast: "Het is fantastisch om het idee van 'het maken' te mogen vieren in Venetië. Vakmanschap als BRAVOURE!"

Vakmanschap 2.0
Het Vlaams Architectuurinstituut is als organisator van de Belgische deelname niet aan haar proefstuk toe. Sinds 2004 coördineert het, in een beurtrol met de Franse Gemeenschap, om de vier jaar de Belgische inzending. Dit jaar staat het thema ‘vakmanschap’ centraal. “Hiermee bedoelen we niet louter het aloude ambacht”, zegt Christoph Grafe, directeur van het Vlaams Architectuurinstituut. “We onderzoeken de mogelijkheden om samen te bouwen en te produceren. Hoe kunnen ontwerpers en makers samen vorm geven aan een stad?”
Architecten de vylder vinck taillieu, Doorzon interieur architecten en architectuurfotograaf/kunstenaar Filip Dujardin vormen samen het team BRAVOURE dat het tentoonstellingsconcept voor het Belgisch paviljoen heeft bedacht. Architect Jan De Vylder wijst op het belang van de economische meerwaarde van vakmanschap in de architectuur: “We gaan op zoek naar wat vakmanschap kan betekenen in een periode van economische schaarste. Omgaan met die schaarste vereist een hoge mate van precisie.”

Dertien projecten van evenveel bureaus
Om haar visie op vakmanschap te illustreren toont BRAVOURE in het Belgisch paviljoen fragmenten uit dertien representatieve projecten van evenveel Vlaamse architecten. Via kopieën op ware grootte wordt verduidelijkt hoe schaarste kan leiden tot vakmanschap. De Vylder: “Het fragment wordt getoond in zijn werkelijkheid. Op het zelfde moment wordt het uit zijn context gesneden, om tenslotte een nieuwe dimensie te krijgen.” Maar liefst dertien architectenbureaus leveren een bijdrage aan de tentoonstelling: De Smet Vermeulen architecten, Philippe Vander Maren - Richard Venlet, Wim Goes Architectuur, architecten Els Claessens en Tania Vandenbussche, Eagles of Architecture, Jo Van Den Berghe - architect, BURO II & ARCHI+I, Robbrecht en Daem architecten i.s.m. Arch & Teco, OFFICE Kersten Geers David Van Severen, Laura Muyldermans + Atelier Starzak Strebicki, Gijs Van Vaerenbergh, Stéphane Beel Architects, Architectenbureau Bart Dehaene – Sileghem & Partners in samenwerking met Ante Timmermans.

Vlaams minister voor Cultuur Sven Gatz over BRAVOURE
“Onze aanwezigheid op de Architectuurbiënnale van Venetië kadert in de ambitie van Vlaanderen om prominenter aanwezig te zijn op de belangrijke internationale cultuurfora. Onze architectuursector is één van de meest vitale in Europa en internationaal gekend voor zijn sterke artistieke overtuigingskracht en het onderscheidend cultureel profiel van onze architecten. Met de keuze voor BRAVOURE heeft het Vlaams Architectuurinstituut een veelbelovend team aangeduid, dat met het thema vakmanschap een zeer actueel en relevant onderwerp weet aan te snijden.”

De Biennale Architettura in Venetië en de tentoonstelling BRAVOURE in het Belgisch paviljoen lopen van 28 mei tot 27 november 2016. Op donderdag 26 mei werd het paviljoen plechtig geopend door Vlaams minister voor Cultuur Sven Gatz.

DOWNLOAD HIER DE PERSBEELDEN EN HET PERSDOSSIER

DOWNLOAD CATALOGUS