Leuven (B) Het stationsgebied richting Kessel-lo

In amper een decennium veranderden tal van verloederde terreinen langs de Luevense spoorwegrivier in nieuwe stadsdelen. De basis voor de ontwikkeling van dit gebied is gelegd in het stadsontwerp van het Projectteam Stadsontwerp van de KU Leuven onder leiding van voormalig Vlaams Bouwmeester Marcel Smets; Het ontwerp zet in op drie strategische stedebouwkundige ingrepen: infrastructurele verbindingen, de inpassing van grote publieke instellingen en verdichting van private initiatieven.

De infrastructurele verbindingen concentreren zich ter hoogte van het station zelf. Het statino is volledig vernieuwd met een voetgangersstraat onder de sporen richting Kessel-Lo en een nieuwe kap over de perrons. De stadsring is ter hoogte van het stationsplein ondertunneld en aangesloten op een grote ondergrondse parkeergarage.

Daarboven is het stationsplein heringericht en er is een busstation gebouwd dat tegelijk ook de kantoren van de vervoersdiensten huisvest. Niet alleen is dit raamwerk in slechts enkele jaren ontworpen en uitgevoerd, ook sluiten de onderdelen op ingenieuze wijze aan op het ontwerp van Manuel De Solà-Morales. De nieuwe infrastructuur creërt een aantal essentiële verbindingen tussen Kessel-lo en het statino en de binnenstad.

Aan de binnenstedelijke zijde werd tussen de spoorwegrivier en de stadsring een band van ontwikkelingen voorzien. Op de koppen staan twee grote torens voor de Provincie en het Gewest met daartussen een strip van kantoren. Na de binnestedelijke zijde van de stationsomgeving wordt nu ook de 'achterkant' van het station de zijde van de deelgemeente Kessel-lo, aagepakt.

Type medium: 

Tijdschriftartikel

Type artikel: 

Artikel

Tijdschrift: 

Regio: 

Internationale tijdschriftartikels

Datum publicatie: 

dinsdag, 1 november 2011

Auteur(s): 

Peter Vanden Abeele

Jaargang: 

42

Taal: 

Nederlands

Corporate partners

Retail Estates

Cultural partners