Overzichtstentoonstelling is unieke ontdekkingstocht in de wereld van Marie-José Van Hee architecten
In 1993 stelde Marie-José Van Hee als jonge architecte haar werk tentoon in De Singel. Toen al was het duidelijk dat ze een blijvende invloed zou uitoefenen op het architectuurlandschap in België en ver daar buiten. Bijna dertig jaar later nodigt het Vlaams Architectuurinstituut deze grande dame van de Belgische architectuurwereld opnieuw uit om een tentoonstelling te maken. In Marie-José Van Hee architecten. Een wandeling maak je niet enkel kennis met haar werk, je wandelt ook doorheen dat van andere architecten, opdrachtgevers, kunstenaars en denkers. Marie-José Van Hee: “Als architect kan je geen egotripper zijn. Je werkt nu eenmaal met en voor mensen.”
Marie-José Van Hee architecten. Een wandeling
Tentoonstelling | van 30.11.2022 tot 21.05.2023
Openingsevent | op 29.11.2022 om 20:00u
Vlaams Architectuurinstituut in De Singel, Antwerpen
De nationale en internationale prijzen, publicaties en tentoonstellingen die ze achter haar naam mag plaatsen, bewijzen dat Marie-José Van Hee in al die jaren niet heeft stil gezeten. Zo won ze in 1997 samen met Paul Robbrecht en Hilde Daem de Cultuurprijs voor Architectuur van de Vlaamse Gemeenschap en recenter in 2017 sleepte ze de prestigieuze British International Fellowship van het Royal Institute of British Architects in de wacht. Het wereldvermaarde Japanse magazine A+U wijdde zelfs een volledig nummer aan de Gentse architecte. In 2018 stelde ze nog tentoon op de Architectuurbiënnale van Venetië, op uitnodiging van Yvonne Farrell and Shelley McNamara. Dat deed ze ook al in 2012 samen met partners in crime Robbrecht en Daem, toen op uitnodiging van Sir David Chipperfield.
In eigen land staat het zevenkoppige bureau Marie-José Van Hee architecten bekend voor markante woonprojecten en projecten in de publieke sfeer, zoals de Stadshal in Gent, de heraanleg van de Leieboorden, de markt van Deinze en de Modenatie in Antwerpen. Na meer dan 40 jaar praktijk kan het bureau terugblikken op 400 projecten, waarvan er 250 werden gerealiseerd. Over haar metier - “haar vakmanschap” - praat Marie-José Van Hee erg gepassioneerd: “Het werk primeert nog steeds voor mij. Maar ik heb een haat-liefdeverhouding met alles wat niet uitgevoerd werd, zeker met de wedstrijdprojecten.”
"Wandelen is voor mij tijd en ruimte, de ultieme vorm van vrijheid"‐ Marie-José Van Hee
Zoals de titel al doet vermoeden, is de tentoonstelling opgevat als een wandelroute, meer bepaald twee: de GR5A (de lange route) en de PR5A (de korte route). De namen verwijzen naar Grandes Randonnées, de bekende wandelroutes in Frankrijk die Marie-José zo na aan het hart liggen. Wandelen neemt in Van Hee’s leven een belangrijke plek in: “Het is voor mij tijd en ruimte, de ultieme vorm van vrijheid.” In haar ontwerpen zal je nooit een doodlopende gang tegenkomen, Van Hee voorziet steevast een parcours. En dat heeft zo zijn reden. Marie-José Van Hee: “Als kind woonde ik in een huis waar ik door de slaapkamer van mijn ouders moest om naar mijn eigen kamer te gaan. Sindsdien voorzie ik in mijn ontwerpen altijd een uitweg, een weg naar de vrijheid.” De PR5A-route loopt door de expozaal, waar je in een versie van de eigen woning van Marie-José wandelt. Het huis kent vele kamers, elke kamer verwijst naar een belangrijk onderdeel uit het oeuvre van Marie-José Van Hee architecten.
"Als kind woonde ik in een huis waar ik door de slaapkamer van mijn ouders moest om naar mijn eigen kamer te gaan. Sindsdien voorzie ik in mijn ontwerpen altijd een uitweg, een weg naar de vrijheid."‐ Marie-José Van Hee
expozaal De Singel
Net als in het echt betreed je de woning via de straat. De kamer ‘Street Life’ wordt belicht door Van Hee’s tuin-straat-lamp die ze voor House HdF en House V-C ontwierp. Je kan er even tot rust komen op de bed-bank die de architecte ontwierp voor de Architectuurbiënnale van Venetië of door boeken op groot formaat bladeren die op haar legendarische lezenaars uit de expo van 1993 rusten. De ‘Drawing Room’ is misschien wel de belangrijkste kamer, het is een kopie van de ruimte waar Marie-José Van Hee aan haar zelfontworpen huis-werk-tafel tekent. De toeschouwer wordt uitgenodigd om plaats te nemen en te bladeren door een reeks boeken en tekeningen die de architecte voor haar eigen woning maakte. Daarna betreed je de ‘Jardin des Ami.e.s’ waar heel wat stemmen aan bod komen die een belangrijke plek innemen in het oeuvre van Marie-José Van Hee-architecten. Het bureau nodigde ontwerpers, kunstenaars en vrienden waarmee het heeft samengewerkt uit om te reflecteren over hun werk. Ze doen dit elk op hun eigen unieke manier. Voor Marie-José Van Hee is het duidelijk dat een architect nooit alleen opereert: “Vandaag leven we in een tijd van egotripperij. Als architect kan je geen egotripper zijn. Je werkt met en voor mensen. Ik blijf nog elke dag leren, vooral van anderen.”
"Vandaag leven we in een tijd van egotripperij. Als architect kan je geen egotripper zijn. Je werkt met en voor mensen. Ik blijf nog elke dag leren, vooral van anderen."‐ Marie-José Van Hee
Tot slot confronteert het ‘Salon des Refusés’ je met ontwerpen voor grote en kleine projecten die nooit tot uitvoering zijn gekomen. Voor Van Hee zijn ze even belangrijk als de projecten die wel gebouwd werden, niet enkel uit respect voor de arbeid die er is in gekropen, maar ook ten aanzien van de betrokkenen.
"Marie-José Van Hee architecten geeft ons meer dan een tentoonstelling, met hun ingrepen voorzien ze een nieuwe manier om De Singel te ervaren."‐ Sofie De Caigny, directeur Vlaams Architectuurinstituut
kunstcampus De Singel
De architecten breken ook door de muren van de expozaal van De Singel. De lange route bevat kunstwerken, een boom, meubilair, boeken en deuren. Met deze reeks interventies gaat Marie-José Van Hee architecten de confrontatie aan met de architectuur van Leon Stynen, de oorspronkelijke architect van de kunstsite. Van Hee: “Als architect wil je altijd iets achterlaten. Dat doen we ook in deze tentoonstelling, met een aantal permanente interventies en exploraties.” Op het voorplein van De Singel wordt een boom geplant, een Moerascipres. “Het is een traditie om een boom te planten als baken. De boom moet het plein - dat eigenlijk een non-place is – activeren en meer leven aantrekken.”, aldus Van Hee. De grote wandeling leidt de bezoeker langs plaatsen in De Singel waar je anders nooit komt. Zoals de muurtekening van de Antwerpse kunstschilder René Guiette (1893-1976) die zich tussen het Stynen en het Beel-gedeelte bevindt. Van Hee: “Door de brandpanelen tussen de twee delen te vervangen door glazen exemplaren, maken we dit kunstwerk meer zichtbaar zodat de bezoeker bijna niet anders kan dan even halt te houden. Tegelijkertijd maken we de verbinding tussen het Stynen- en het Beel-gedeelte transparanter.”
Het Vlaams Architectuurinstituut vroeg Marie-José Van Hee architecten om een tentoonstelling te bedenken die kadert in het jaarthema ‘Zorg in architectuur’. Van Hee draait dit om. De laatste leuze aan de uitgang van de tentoonstelling luidt ‘Who looks after the architect?’ Hiermee doelt ze op het uitdagende parcours dat een architect aflegt samen met bouwheren, stedenbouwkundigen, ingenieurs, aannemers... Van Hee: “Ik maak me zorgen over het beroep van de architect. Vandaag is de architect een administrator geworden die enkel nog bezig is met regeltjes, er is amper nog ruimte voor creativiteit. De ideale woning die echt aan alle EPB-normen voldoet is in feite een kubus of een bol. Maar wees eerlijk; daar kan je toch niet in leven?”
"Ik maak me zorgen over het beroep van de architect. Vandaag is de architect een administrator geworden die enkel nog bezig is met regeltjes, er is amper nog ruimte voor creativiteit. De ideale woning die echt aan alle EPB-normen voldoet is in feite een kubus of een bol. Maar wees eerlijk; daar kan je toch niet in leven?"‐ Marie-José Van Hee
productie
Marie-José Van Hee architecten, Vlaams Architectuurinstituut en De Singel
curator
Marie-José Van Hee architecten
projectleiding
Marie-José Van Hee en Sam De Vocht (Marie-José Van Hee architecten)
scenografie
Marie-José Van Hee, Sam De Vocht, Ben Rea, Margot De Caster (Marie-José Van Hee architecten)
met de steun van
Vlaamse Gemeenschap
tentoonstelling
wo 30 nov 2022 → zo 21 mei 2023
Vlaams Architectuurinstituut in De Singel, Desguinlei 25, 2018 Antwerpen
open wo → zo / 14 → 19 uur en tijdens avondvoorstellingen tot 22 uur
€5
vernissage
di 29 nov 2022 – 20:00u
De Singel, Blauwe Zaal
Desguinlei 25, 2018 Antwerpen
info en tickets op vai.be of desingel.be
reserveer hier je plaats
communicatiekit
vai.be
Instagram: @vlaams_architectuurinstituut
#vlaamsarchitectuurinstituut
desingel.be
Instagram: @desingelartscentre
#desingel
#mariejosevanhee #awalk #eenwandeling
download persbeelden download perstekstVlaams Architectuurinstituut
Egon Verleye - communicatie & PR
T +32 (0)3 242 89 73
E egon.verleye@vai.be