Werk je als communicatiemedewerker of -verantwoordelijke in de cultureel-erfgoedsector? Dan stuit je ongetwijfeld ook geregeld op allerhande vragen. Zowel strategische als heel operationele vragen waarover je graag eens van gedachten wil wisselen met collega’s. Omdat sommige collega’s dezelfde vragen hebben aangepakt, of bezig zijn ze nader te onderzoeken.
Onder het motto ‘samen sterk’ houdt FARO in deze vorming een aantal communicatievraagstukken tegen het licht. In alle openheid wissel je met collega’s ervaringen, inzichten en expertise uit. Van deelnemers wordt een actieve inzet verwacht. Elke collegagroep bestaat uit een aantal vaste onderdelen: in het eerste deel deelt een collega gedurende ongeveer 30 minuten ervaringen en inzichten over het thema. Aansluitend volgt een vragenronde. Iedereen kan vragen stellen en/of feedback geven. Een FARO-medewerker modereert het gesprek. Daarna volgt de tweede case, met hierna opnieuw een vragenronde. Tot slot maak je samen een wrap-up.
Begin 20e eeuw wordt form follows function een leidend principe in de architectuur en het design: de functie van een ruimte en van een product bepaalt de vorm ervan. Geldt dit idee ook wanneer je een affiche, flyer, brochure of een nieuwe huisstijl ontwerpt? Bepaalt de functie van je medium, of het nu overtuigen, werven, informeren of sensibiliseren is, de vorm ervan? De vraag stellen lijkt ze te beantwoorden. Of zijn er uitzonderingen op de regel? In deze collegagroep richt FARO de schijnwerpers op vormgeving: hoe maakt jouw organisatie visueel het verschil? Welke boodschap(pen) wil je dat die vormgeving uitstraalt? En past die visuele boodschap wel bij wat je zegt of schrijft? Het Vlaams Architectuurinstituut en FARO lichten hun keuzes op het vlak van vormgeving toe. Gaande van de affiche voor een event tot de ontwikkeling van een nieuwe huisstijl: hoe maken we visueel het verschil? Welke boodschap(pen) willen we dat onze vormgeving uitstraalt? Welke vuistregels volgen we? En hoe doen we dat rijmen met onze tone-of-voice?
14.12.2023
Online, via MS Teams
gratis