Om feedback te krijgen over het toepassen van ons lessenpakket organiseren we op woensdag 9 november 2005 een evaluatienamiddag. Tijdens deze namiddag kunnen de aanwezigen hun bevindingen en ervaringen met de lessenpakketten uitwisselen. Hoe zijn de pakketten geïntegreerd in de lessen, wat waren de verschillende mogelijkheden en moeilijkheden en hoe waren de reacties van de leerlingen? Interesse in deze evaluatienamiddag? Laat het weten aan projectmedewerker Ine Lemmens.
Iedere deelnemer ontvangt nadien een verslag van deze namiddag.
Architectuur is nauwelijks aanwezig in het lessenpakket van kinderen en jongeren. Veel leraren en scholen willen hier verandering in brengen. Zij hebben behoefte aan lesmateriaal en professionele begeleiding. In samenwerking met partners in kunsteducatie zet het VAi educatieve projecten rond architectuur op om kinderen en jongeren bewust te maken van hun omgeving.
In 2003 produceerde het VAi in samenwerking met Terenja van Dijk een lessenpakket architectuur voor het secundair onderwijs. Het pakket School maken in architectuur heeft de ambitie een hulp aan te bieden aan leerkrachten en jongeren om op zoek te gaan naar de veelzijdigheid van architectuur. Het pakket bestaat uit een video waarin acteur Dimitri Leue het Koninklijk Atheneum van Deurne én architectuur ontdekt, een handleiding voor leerkrachten met toelichtingen en opdrachten en een website waar allerlei teksten, achtergrondinformatie, tekeningen en foto’s te vinden zijn.
U kunt het lessenpakket bestellen via dit inschrijvingsformulier, mits deelname aan een workshop.
Ruim gedacht is een educatief project voor de derde graad secundair onderwijs uitgewerkt door WISPER en Canon-cultuurcel. De bedoeling van dit project is om jongeren alert te maken voor de kenmerken van ruimtes en om hen bewust te maken van de invloed en de betekenis daarvan voor henzelf.
Het pakket bevat een video en een brochure. De video bestaat uit vijf aparte films van Stef Stes. Elk fragment is een gesprek met een kunstenaar over het begrip ruimte. (o.a. John Kömerling, Michiel Hendrickx, Sara De Bosschere…)
De brochure biedt bij elk gesprek een actieve omkadering aan en is dus ook opgebouwd uit vijf onderdelen: beeldende kunst, nieuwe media, theater, muziek en dans. In elk onderdeel staat alles wat een leerkracht nodig heeft om met de video in de klas aan het werk te gaan.
Tijdens onze workshops rond architectuur komen beide lessenpakketten aan bod. Na deelname krijgt men beide pakketten.