De Belgische kunstenaar Ives Maes gaat over de hele wereld op zoek naar sporen van wereldtentoonstellingen, van de eerste in 1851 in Londen tot de meest recente in 2010 in Sjanghai.
Ives Maes fotografeert de sites waar deze tentoonstellingen hebben plaatsgevonden en de architecturale restanten van deze kortstondige gebeurtenissen. Daaruit blijkt vaak een ironisch contrast tussen de groots opgevatte toekomstidealen van weleer en de stedelijke realiteit van vandaag. Uit de tentoonstellingspaviljoenen sprak een utopische visie vol beloftes over de toekomst.
De foto’s van Maes zijn nabeelden, sporen van dromen uit het verleden die nu vergane glorie zijn. Het STAM toont een dertigtal werken van Ives Maes in een opstelling die het sculpturale karakter van zijn fotografisch werk illustreert.
Tevens presenteert het STAM op Afterimages een virtuele, interactieve 3D-maquette van de wereldtentoonstelling van 1913 in Gent die een idee geeft van de omvang en het uitzicht ervan (i.s.m. Stadsarchief Gent).