Nog tot 7 april loopt 'Border Theories', de solotentoonstelling van Elian Somers in het Stedelijk Museum Bureau Amsterdam. Border Theories onderzoekt de verhouding tussen architectuur, politiek en geschiedenis in drie Russische steden met behulp van fotografie en historische documenten. Tijdens het Sovjetbewind in de vorige eeuw zijn Birobidzjan, Kaliningrad en Joezjno-Sakhalinsk ontworpen, gebouwd en herontwikkeld met de utopie van een socialistische stad als leidraad. Door in te gaan op hun ontwikkeling laat Somers zien hoe stedenbouwkundige visies, gevoed door politieke overtuigingen, een stad en haar geschiedenis in bedwang kunnen houden, maar nooit volledig kunnen overschrijven. Toevalligerwijs vindt de tentoonstelling plaats in het Nederland-Ruslandjaar, waarin beide landen de betrekkingen verdiepen en intensiveren.
Elian Somers (1975, Sprang-Capelle) behaalde haar Master in architectuur aan de universiteit van Delft en haar Master in fotografie aan de AKV|St.Joost in Breda. Haar fotografisch werk is vaak ingebed in een langlopend project waarin ze de ideologische gronden en geschiedenis van een (stads)landschap onderzoekt. Hierbij richt ze zich op de transformaties die een landschap heeft ondergaan, en is het de vraag in hoeverre elementen uit deze veranderingen zichtbaar zijn of verborgen blijven.