De tentoonstelling in het Belgische paviljoen, dit jaar op initiatief van de Vlaamse Gemeenschap, toont het resultaat van een ontwerpwedstrijd onder dertien jonge Vlaamse architectuurbureaus die allen de afgelopen jaren deel uit maakten van de tentoonstellingsreeks ‘35m³ jonge architectuur’ in deSingel te Antwerpen (2005-2008). Het getal in de titel refereert enerzijds naar het bouwjaar van het Belgische paviljoen – het eerste buitenlandse in de Giardini, ontworpen door architect Léon Sneyers (°1877-1949, leerling van art nouveau architect Paul Hankar). Anderzijds komt het cijfer 1907 overeen met het inwendige volume van het gebouw in m³ en verwijst daarmee naar een fysieke ruimtelijke realiteit.
Curator Moritz Küng stelde de context van het paviljoen als ‘kritische massa’ centraal bij de wedstrijdopgave: “Geef aan het bestaande gebouw en binnen zijn directe omgeving een architecturale bestemming en/of functie, die met betrekking tot de ligging (openbaar park), de status (culturele ambassade), de geschiedenis (historiek van de Giardini) en/of de context (een internationaal architectuurplatform) op schaal 1:1 beleefbaar is”. In tegenstelling tot het kunstobject, dat autonoom is, is architectuur heteronoom en dus van buitenaf bepaald. De drang van architectuur is niet om geëxposeerd, maar om gebouwd te worden. Het project zal dus geen maquettes of plannen tonen, maar architectuur als fysiek ervaarbare realiteit. Een internationale jury, bestaande uit o.a. de architecten Petra Blaisse (Amsterdam), Mike Guyer (Zürich) en Anne Lacaton (Paris), duidde uit alle inzendingen Office Kersten Geers David Van Severen (Brussel) als winnaar aan.
Office Kersten Geers David Van Severen realiseert onder de titel ‘1907 … after the party’ een helder architectonisch, veelzijdig duidbaar en fysiek confronterend antwoord op de gegeven wedstrijdopgave. Hun project is een hommage aan het historische paviljoen en stelt het in zijn meest pure vorm tentoon als monument, leeg en ontdaan van alle secundaire toevoegingen. Dit wordt bereikt door de plaatsing van een zeven meter hoge dubbelwandige gevel uit gegalvaniseerd staal die de bezoeker op de promenadeweg het eerste zicht op het paviljoen onttrekt. Deze tegelijkertijd massieve en filigraan ogende architectuur – als een nieuw paviljoen – omkadert datgene wat tentoongesteld wordt: de architectuur van het bestaande Belgische paviljoen. Tussen het gebouw en de toegevoegde gevels, de bestaande zalen en de nieuwe patio ontstaat een nadrukkelijke wisselwerking en omkering van binnen- en buitenruimte. Op het perceel verstrooide confetti en rondslingerende stoelen versterken deze indruk. De monumentale omheining stelt niet alleen actuele politieke, sociale of ecologische kwesties ter discussie, maar roept ook een sentimenteel gevoel op van een afgelopen feestje: de viering van de honderdste verjaardag van het Belgische paviljoen in 2007, die nooit heeft plaatsgevonden.
Naast deze architecturale interventie buiten, worden binnen in het paviljoen alle wedstrijdprojecten gepresenteerd. Twee fotografische werken versterken de atmosfeer van het project: een grote print van de Duitse kunstenaar Thomas Demand en de voor de campagne gebruikte foto van de Franse modeontwerper Hedi Slimane.
Op vrijdag 12 september 2008 werd het Belgisch paviljoen en de tentoonstelling ‘1907 … after the party’ plechtig en feestelijk geopend. Om 15u30 startte een internationaal debat over het presenteren van architectuur. Aansluitend om 16u30 vond de officiële opening plaats gevolgd door cocktails en DJ-set.
Aan het debat Curating Architecture namen naast de curator en de architecten van het project 1907… after the party volgende architecten en architectuurcritici deel: Wouter Davidts (B), Anne Lacaton (F), Andrea Phillips (GB) en Thomas Demand (photograaf, D). Zij debatteerden over de relatie tussen architectuur en het regime van architecturale tentoonstellingen.
De tentoonstelling werd plechtig geopend op vrijdag 12 september 2008 door Wivina Demeester, voorzitter van het VAi en deSingel internationale kunstcampus. De openingsdriedaagse van de architectuurbiënnale was enkel op uitnodiging te bezoeken. Vanaf zondag 14 september tot 23 november 2008 kon ook het grote publiek in de Giardini terecht.
Office Kersten Geers David Van Severen werd in 2002 door Kersten Geers (°1975, Gent) en David Van Severen (°1978, Gent) opgericht. Zij studeerden beiden architectuur aan de Universiteit Gent en aan de Escuela Técnica Superior de Arquitectura in Madrid. Beiden geven les aan de TU Delft, het Berlage Instituut, Rotterdam en de Universiteit Gent. Selectie van werken: notariaat, Antwerpen (2004, voltooid); Universiteits bibliotheek, Berlijn (2005, wedstrijd); Border Garden, Mexico (2005, wedstrijd, 1st prijs, with Wonne Ickx); A Grammar for the City, South-Korea (2005, wedstrijd, 1st prize, with Dogma); Cité de Réfuge, Ceuta, Spanje (2006, studieproject voor de Architectuurbiennale Rotterdam); 20 Rooms, Huis in Gent (2007, in uitvoering); Patio Villa, Gent (2007, voltooid); Brug bij de Handelsbeurs, Gent (2008, voltooid); Masterplan Kortrijk XPO (2008, in uitvoering).
Thomas Demand (°1964, München, woont in Berlijn) is kunstenaar. Hij is gekend voor zijn unieke fotos op basis van uit papier gebouwde ruimtes, die naar maatschappelijke of politieke polemieken verwijzen. In 2005 organiseerde het MoMa in New York een eerste overzicht van zijn werk.
Hedi Slimane (°1968, Parijs, woont in Parijs) is modeontwerper. Hij werkte als ontwerper voor Yves Saint Laurent (1996-1999) en vervolgens voor Christian Dior (2000-2007). In 2002 werd hij door het CFDA (Council of Fashion Designers of America) bekroond tot ontwerper van het jaar.
Moritz Küng (°1961, Luzern / CH, woont in Brussel) is curator en sinds 2003 verantwoordelijk voor het tentoonstellingsprogramma van deSingel, international kunst campus in Antwerpen. In 2002 was hij reeds curator voor de Belgische inzending op de 25ste kunstbiënnale in Sao Paulo.
Inzendingen van : BARAK (Carl Bourgeois, Tijl Vanmeirhaeghe), Gent; BAVO (Gideon Boie, Matthias Pauwels), Brussel; Kristoffel Boghaert, Gent; Maur Dessauvage & Afagh Mohammadi, Brugge; Jan De Vylder architecten, Gent; Pieter D’haeseleer & Kris Kimpe & Bruno Poelaert, Antwerpen; Jo Taillieu, Gooik ; noA architecten (An Fonteyne, Jitse van den Berg, Philippe Vierin), Brussel; noumenon (Carl De Smet, Pierre de Gelder), Brussel; NU-architectuuratelier (Armand Eeckels, Halewijn Lievens), Gent; Office Kersten Geers David Van Severen, Brussel; URA (Yves Malisse, Kiki Verbeeck, Joost Verstraete), Brussel; Kurt Van Belle & Patricia Medina, Antwerpen
deSingel internationale kunstcampus
Presenteert en coproduceert sinds 1983 hoogkwalitatieve, hedendaagse en internationale dramatische kunsten (concerten, dans- en theatervoorstellingen). Daarnaast produceert de instelling tentoonstellingen over architectuur en daaraan gerelateerde kunsten en publiceert het regelmatig catalogi. In de periode van de biënnale zijn nog twee andere door deSingel geproduceerde tentoonstellingen te zien:
“Christian Kerez - Construction, Privacy, Politics, Conflicts & Obsession” (18.09 – 02.11.2008, deSingel, Antwerpen, België)
“Kazuyo Sejima + Ryue Nishizawa / Sanaa & Walter Niedermayr” (16.09. – 02.11.2008, Accademia di architettura di Mendrisio, Zwitserland).
www.desingel.be
VAi, Vlaams Architectuurinstituut
Is het steunpunt voor eigentijdse architectuur dat zowel een breed publiek als professionelen, onderzoekers, de media en de overheid wil sensibiliseren voor kwalitatieve, eigentijdse architectuur. Het VAi verstrekt op allerlei manieren informatie over gebouwen, instellingen, publicaties, tijdschriften, wedstrijden en evenementen uit Vlaanderen.
www.vai.be
A+ is al meer dan dertig jaar het toonaangevende Belgische tijdschrift voor architectuur. In zes nummers per jaar brengt A+ een selectie van de nieuwste Belgische architectuur en stedenbouw. Spraakmakende dossiers over de hete hangijzers van de architectuur en interviews met internationale architecten en beleidsmakers onderzoeken de rol van architectuur in de hedendaagse maatschappij. A+ informeert de architect over de laatste ontwikkelingen op het vlak van constructiemethodes, duurzame technologieën en producten. A+ is de referentie voor architectuur in België en een onmisbare bron voor de architect die op de hoogte wil blijven van het reilen en zeilen in de wereld van de architectuur.
www.a-plus.be
Catalogus:
A+ hors serie
1907 … after the party
96 pagina’s, Engels/Italiaans € 12.00
met bijdragen van: Wouter Davidts & Andrea Phillips, Stefan Devoldere, Moritz Küng, Katrien Vandermarliere
te koop in de Biënnale bookshop of via deze website
Openingstijden Giardini della Biennale & Arsenale
14.09 – 23.11.2008
10 – 18 uur, alle dagen open
Kaartverkoop: Giardini en Arsenale
Toegangsprijzen:
Volle tarief: € 15
Studenten (met legitimatie / - 26): € 8
Families (2 vollwassene + 2 kinderen – 14): € 35
Groepen van min 10 personen (vooraf inschrijving verplicht): € 10 pp
Groepen van min. 10 studenten (vooraf inschrijving verplicht): € 6 pp
Info: 39-041-52.18.828, promozione@labiennale.org www.labiennale.org
Bereikbaarheid:
Giardini: Actv lijnen 1 / 41 / 42 / 51 / 52 / 61 / 62
Arsenale: Actv lijnen 1/ 41 / 42
In opdracht van: Bert Anciaux, Vlaamse minister van Cultuur, Jeugd, Sport en Brusse
Architecten: Office Kersten Geers David Van Severen
Curator: Moritz Küng
Producent : Jerry Aerts, directeur deSingel internationale kunstcampus, Antwerpen
Uitvoerend producent: Katrien Vandermarliere, directeur VAi, Vlaams architectuurinstituut, Antwerpen
Coördinator tentoonstelling: Roeland Dudal, VAi, Antwerpen
Coördinator constructie: Jan de Clercq, nuvolab, Firenze, Italië
Ingenieur: Rolf Vansteenwegen, UTIL, Brussel
Uitgever catalogus: A+, Belgisch tijdschrift voor architectuur, Brussel;
Locatie consultant: Michel Regnault De la Mothe, architect, Venetië
Link naar vorige berichten over de internationale architectuurbiënnale van Venetië