Het ontwikkelen, implementeren en coördineren van praktijkgericht artistiek onderzoek en onderwijstaken behoren tot de verantwoordelijkheden van deze positie. Je werkt in een veranderende designcontext waarbij het kunstonderwijs gevoed moet worden met innovatieve zienswijzen. Duurzaamheid, technologie en diversiteit zijn de basis voor onderwijs dat opleidt tot grensverleggende individuen. Dit vraagt naar een nieuwe positie van het onderwijsprogramma en het onderzoek binnen design.
Binnen de opleiding Productdesign van LUCA School of Arts, Campus C-Mine en de onderzoekseenheid Inter-Actions erkennen ze de cruciale rol van design in het aanpakken van wereldwijde uitdagingen zoals klimaatverandering, ecologische problematieken, sociale ongelijkheid, en economische duurzaamheid. Ze verzetten hun tegen lineaire productiemethodes, methodes van extractie en uitbuiting en gaan actief op zoek naar alternatieven die rekening houden met de verschillende actoren binnen bestaande ecosystemen en contexten. Participatieve design- en onderzoeksmethodes hebben een belangrijke rol binnen de onderzoeksgroep Inter-Actions en de opleiding Productdesign, net als het exploratief onderzoeken van innovatieve materialen en productiemethodes.
Ze zoeken daarom een sociaal geëngageerde docent om hun team te versterken en bij te dragen aan hun streven naar veerkrachtige, duurzame ‘toekomsten’. De docent heeft expertise en aantoonbare relevantie in circulaire of regeneratieve methodes en praktijken om duurzame producten vorm te geven en bestaande productiestromen te herontwerpen naar de noden van bestaande ecosystemen en contexten. Ze zoeken naar een sterk profiel die de noden van deze ecosystemen en contexten kan analyseren, actoren in verbinding kan brengen en een sterk netwerk kan uitbouwen met relevante partners in het werkveld.
In zowel de literatuur als in de praktijk worden diverse termen gehanteerd om de nadruk op een ecologische benadering in design te versterken. Elke term heeft zijn eigen focus en kenmerken. Binnen het vakgebied van design zijn er echter verschillende stromingen die vaak aanzienlijke overlappingen vertonen. De persoon die de rol van docent op zich neemt, zal dan ook binnen één of meerdere (of andere, hier niet genoemde) domeinen van deze ecologische benadering zijn/haar/hun plaats moeten vinden. Zo zien ze op dit moment in het onderzoek aan LUCA een sterke focus op sustainable design, design dat duurzaam is en pleit tegen ontwerp dat door een beperkte levensduur al te snel inwisselbaar en vervangbaar is. Daarnaast gebruikt de campus eveneens de term ‘circulair ontwerp’ waarbij het herbekijken van bestaande systemen (van ontwerp en productie) centraal staat.
De kandidaat zal worden verwacht om transdisciplinaire samenwerkingen te bevorderen, zowel binnen als buiten de academische wereld, om zo de rol van productdesign in het bevorderen van duurzaamheid te herdefiniëren. Dit houdt in: het ontwikkelen van cursussen die studenten uitrusten met de kennis en vaardigheden om kritisch en creatief na te denken over duurzaamheid, het leiden van onderzoeksprojecten die zowel lokale als globale duurzaamheidsuitdagingen aanpakken, en het actief participeren in en bijdragen aan duurzaamheidsdialogen en -bewegingen op grassroots niveau.
Als docent leid je het onderzoek binnen een specifieke onderzoekscluster.
• Je bouwt en superviseert een team van doctoraatsstudenten en postdoctorale onderzoekers en je coördineert de gezamenlijke activiteiten van de cluster.
• Je zoekt actief naar externe onderzoeksfinanciering.
• Je publiceert in relevante academisch-artistieke kanalen.
• Je creëert, toont en stelt materiaal tentoon dat relevant is voor jouw onderzoeks- en onderwijsfocus.
Onderwijstaken houden 50% van het takenpakket in:
• Ontwerpen van onderwijsactiviteiten, studiebegeleiding en onderwijsconcepten om onderwijs op maat van het studentenpubliek te kunnen aanbieden binnen het domein van design.
• Ontwikkelen van onderwijsactiviteiten overeenkomstig de visie van de LUCA op activerend en onderzoeksgebaseerd onderwijs en maakt gebruik van de mogelijkheden voor onderwijskundige professionalisering die LUCA aanbiedt.
• Begeleiden van studenten in het concipiëren van zowel het artistieke als het reflectieve luik van eindproeven en tussentijdse onderzoeksopdrachten.
• Titularis zijn van een opleidingsonderdeel en coördinator van een groep opleidingsonderdelen.
• Aansturen van assistenten binnen een opleidingsonderdeel of een cluster van opleidingsonderdelen.
• Verzorgen van kwalitatief hoogstaand onderwijs binnen het domein van design, met een duidelijk engagement voor de kwaliteit van de opleiding als geheel.
• Wetenschappelijke, maatschappelijke en interne dienstverlening behoren eveneens tot de opdracht.
• Wetenschappelijke, maatschappelijke en interne dienstverlening behoren eveneens tot de opdracht.
• Je hebt een doctoraat in een gebied dat relevant is voor design en ecologisch denken. Je hebt een sterke visie op op waardengebaseerde transities met betrekking design, technologie en duurzaamheid.
• Je hebt een gedegen achtergrond in Design met een sterke expertise in design, materiaalkennis en duurzame of circulaire productieprocessen.
• Je hebt ervaring in artistiek onderzoek binnen een designcontext, en kan binnen dit domein een innoverende onderzoekslijn ontwikkelen.
• Je beschikt over een sterk praktijkgericht onderzoeksdossier, onderbouwd met een aantoonbare academisch en professionele valorisatie.
• Je hebt een relevant en aantoonbaar (inter-)nationaal netwerk, waaronder (kennis)organisaties binnen en buiten de context van design en onderwijs.
• Je bent een teamplayer en een ervaren leider die diverse groepen van docenten/onderzoekers kan ondersteunen.
• Je zal nauw samenwerken met de andere Inter-Actions onderzoekers, de coördinator, en de docenten van Design en andere onderwijsdepartementen. Je neemt actief deel aan het linken van onderwijs, onderzoek en curriculumontwikkeling, de dagelijkse operationele activiteiten, het ontwikkelen en verspreiden van state-of-the-art kennis, en studenten helpen onderzoeksvaardigheden te verwerven.
• Je bent communicatief en kunt je vlot uitdrukken in het Nederlands en het Engels overeenkomstig de taalvereisten die van kracht zijn in het Vlaamse hoger onderwijs. Bij aanvang van de lesopdracht moet je de onderwijstaal beheersen op ERK-niveau B1. De bestuurstaal in LUCA is het Nederlands. Als je bij aanwerving geen of nog onvoldoende Nederlands kent, voorziet LUCA in een integratietraject met als doel om binnen de 5 jaar na aanstelling het Nederlands op ERK-niveau B2 te beheersen.
• Je bent loyaal ingesteld en onderschrijft de opdracht, de missie, de visie en het beleid van LUCA.
lees meer