Voor de aankondiging van zijn seizoensprogramma 2025-2026 dook het VAi in zijn rijke collectie architectuurarchieven. Het resultaat zijn vier prachtige beelden uit de diacollectie van activist-stedenbouwkundige Dries Jageneau. Je vindt ze in beperkte oplage als affiche in meer dan 35 cultuurhuizen in Vlaanderen en Brussel.
Verzamel ze alle vier!
Deze affichereeks toont vier beelden uit het archief van activist-stedenbouwkundige Dries Jageneau, onderdeel van de VAi-Collectie. Jagenaus ideeën over mobiliteit, ecologie en activisme zijn vervat in een enorme diacollectie die het VAi in 2022 digitaliseerde. Het is maar een glimp van de rijke schatkamer die de VAi-Collectie is. De selectie gebeurde op basis van het seizoensthema Wat we delen/What we share. We stellen ons de vraag: ‘Hoe beïnvloeden gedeelde ruimtes onze manier van leven?’
Er zijn vier verschillende affiches te verzamelen. Vanaf midden september kan je ze gratis afhalen in verschillende cultuurhuizen. Ontdek binnenkort hieronder alle locaties.
Alles over de collectieDries Jageneau (1927-1995) speelde een bijzondere rol in de ontwikkeling van de Antwerpse publieke ruimte tijdens de jaren 1970 en ’80. Naast zijn functie als stedenbouwkundig ambtenaar bij de stad Antwerpen, was hij actief in tal van collectieven en actiegroepen.
Jagenaus ideeën over mobiliteit, ecologie en activisme zijn vervat in een enorme diacollectie die het VAi in 2022 digitaliseerde. De collectie omvat meer dan 5000 foto’s die hij zelf maakte en onderverdeelde in sets met veelzeggende namen als ‘verkeersslachtoffers’, ‘metro-waanzin’, of ‘bevoegde overheid’. Naast inzicht in het unieke perspectief van een activist-ambtenaar, schept de verzameling letterlijk en figuurlijk een beeld van de gebouwde én de sociaal-politieke omgevingen van 50 jaar terug. Het herinnert ons aan de publieke werken, actiegroepen en veranderende opvattingen over autoverkeer die de ontwikkeling van de publieke ruimte sterk beïnvloed hebben, maar niet altijd even goed vertegenwoordigd zijn in ons collectieve geheugen.
Dit seizoen pakt het VAi uit met een gloednieuwe visuele identiteit. Het ontwerp komt uit de koker van Sander Vermeulen en Jasmine De Bruycker. Sander is de ambachtsman en visuele vernieuwer, Jasmine de onderzoeker, filosoof en scherpsteller. Ze hebben meer dan tien jaar samengewerkt als designer en strateeg, copywriter en onderzoeker voor Base Design, en hebben veel ervaring met de creatieve en strategische begeleiding van merken. Sander en Jasmine worden vertegenwoordigd door Conditions Salon.
De nieuwe visuele identiteit verbeeldt de missie en visie van het VAi en weerspiegelt zijn belangrijke eigenschappen. Het VAi als verkenner en onderzoeker, tussenpersoon, mediator, vertaler. Van onderzoek naar duiding. Van lege ruimte naar invulling. Architectuur als object en subject. Dit vertaalt zich in een sterk en helder logo in de afgekorte versie van onze naam en in het hoofdlettertype Aloha, dat karakter én continuïteit uitstraalt. Verder werd er een vormentaal ontwikkeld die ons toelaat om binnen de identiteit te spelen en zo vernieuwing en herkenbaarheid te garanderen.
In deze databank vind je informatie over Belgische architectuur, vormgeving, bouwbedrijf en stedenbouw en kun je zoeken in de collectie archieven van het VAi.
naar de archiefhub