Ook grafische ontwerpers hebben een impact op onze architectuurcultuur. De afgelopen twee jaar werkte het VAi aan het toegankelijk maken van de nalatenschap van de invloedrijke grafisch ontwerper Lucien De Roeck (1915-2002), bekend van onder meer de vijfpuntige ster van Expo 58.
Lucien De Roeck (1915- 2002) is een Belgisch grafisch vormgever, typograaf en illustrator. Zijn wellicht bekendste werk is het logo met de vijfpuntige ster van Expo 58.
Naast zijn bekend werk ontwierp De Roeck ook tal van andere affiches, publiciteitscampagnes, boekcovers, folders, brochures, postzegels en bankbiljetten. Voor het satirische tijdschrift 'Pan' maakte hij jarenlang illustraties bij recensies van theater, muziek, dans en opera. Gedurende veertig jaar gaf hij les aan Ter Kameren, Sint-Lucas Antwerpen en andere instituten, waar hij generaties typografen en reclamemakers opleidde.
Dankzij het Pilootproject nalatenschappen kunstenerfgoed digitaliseerde het Fonds Lucien De Roeck, ondersteund door het VAi, 5500 werken uit diens archief. Ontdek hoe dit project het rijke erfgoed van Lucien De Roeck toegankelijker maakt voor toekomstige generaties.
Door het oeuvre van De Roeck lopen een aantal thema’s die terugkeren zoals het hand, de boom en de ster. Tijdens het inventariseren, digitaliseren en herverpakken ontdekten we in De Roeck zijn rijke creaties een vierde thema: architectuur.
Als jonge man droomde De Roeck ervan architect te worden, maar door omstandigheden koos hij uiteindelijk voor de studie Publiciteit en Etalage aan het Hoger Instituut voor Schone Kunsten (HISK), La Cambre. Toch blijven de invloeden van architectuur duidelijk zichtbaar in zijn affiches, boekontwerpen, wenskaarten en publiciteitswerk. Hij realiseerde een aantal ontwerpen die tot het collectieve geheugen van de naoorlogse generatie zijn gaan behoren.
Dankzij zijn connectie met Henry van de Velde en het netwerk rond La Cambre kwam hij in contact met Belgische architecten zoals Roger Bastin, Maurice Culot en Christophe Gevers. Voor de Société Centrale d’Architecture de Belgique (SCAB) ontwierp hij de unieke typografie van hun naamlogo. Voor het jaarlijks uitgegeven 'Het Boek in Vlaanderen' leverde hij gedurende een aantal jaren de cover. Daarnaast maakte hij voor de modernistische architect Stanislas Jasinski de verkoopbrochure van diens appartementsgebouw ‘Bel Horizon’ in Vorst.
Lucien De Roeck documenteerde via zijn tekenkunst vele stadszichten, straatbeelden, architecturale gevels en interieurs. Via de gedigitaliseerde tekeningen vinden we grafische sporen terug van verdwenen gebouwen, interieurs en straatbeelden uit de 20ste eeuw in Vlaanderen en Brussel.
Een bijzonder verhaal is dat van de architectuurwedstrijd voor de bouw van een nieuw Casino-Kursaal in Oostende in 1946. In opdracht van de krant Le Phare schetste De Roeck de presentatiemaquettes ingediend door deelnemende architecten zoals Léon Stynen, Maxim Brunfaut, Jos Smolderen, Léon Govaerts en Joseph Diongre. Het zal Léon Stynen zijn die de wedstrijd wint. De illustraties van De Roeck vormen een belangrijke blijvende getuigenis van deze wedstrijd, waarvan vele maquettes reeds verloren zijn gegaan.
Architectuur vormt een passioneel thema voor Lucien De Roeck en loopt als een rode draad door zijn grafische opdrachten. Hij gebruikt architecturale elementen zoals gevels, grondplannen en stadszichten als grafische patronen. Hij speelt met schaal, kleurvlakken en 2D-versus 3D volumes waarmee hij de conventionele architectuurtekening op een grafische manier herbekijkt.
Ook waar je het niet verwacht introduceert De Roeck architecturale elementen zoals in de brochure ‘La Pléiade’ ter promotie van een groep handelaars in Brussel rond 1970. De Roeck gebruikt in zijn ontwerpen interessante combinaties van getekende gevels, fotografie en kleurvlakken.
Ontdek nog meer verhalen en unieke anekdotes. Luister naar de podcast Re:design, waarin designers Kjelle Vergauwe en Thomas Vanhuyse een aflevering wijden aan het archief van Lucien De Roeck. Ze gaan in gesprek met Jean-Michel Meyers en Tine Poot (VAi) en ontrafelen De Roecks rijke geschiedenis.
Sinds 2013 ontplooit het VAi-Kenniscentrum een bredere dienstverlening rond het erfgoed van het ontwerp van de gebouwde omgeving, waaronder ook vormgeving. Dat vormgevingsarchieven interessante sporen van het ontwerpproces bevatten toont het project rond het nalatenschap van Lucien De Roeck aan.
In november 2023 startte het pilootproject kunstenerfgoed rond de nalatenschap van grafisch vormgever Lucien De Roeck (1915-2002). Dit is een van de twaalf Pilootprojecten nalatenschappen (2023-2024) geselecteerd door het Departement Cultuur, Jeugd en Media. Dit project richt zich op bewustmaking, digitalisering en het verbeteren van de toegankelijkheid van het archief voor gebruikers. De documentaire archieven zijn zeldzaam en het ontwerpproces is moeilijk te traceren, aangezien momenteel voornamelijk afgewerkte grafische producten worden bewaard. Het VAi-Kenniscentrum ondersteunt het Fonds Lucien De Roeck bij het toegankelijk maken van het archiefmateriaal voor gebruikers.
Het archief van De Roeck is uniek door de volledige documentatie van het ontwerpproces, wat waardevolle inzichten biedt. Tijdens zijn actieve periode hield Lucien De Roeck zorgvuldig al zijn output bij, waardoor het archief een breed scala aan materiaal omvat, van schetsboeken tot affiches, drukwerk, publicaties, tekeningen, fotomateriaal, films, correspondentie met opdrachtgevers, enzovoort. Zo kan je bijvoorbeeld de verschillende stappen van het ontwerpproces van ‘de ster van Expo ‘58’ volgen.
Een essentiële stap om toekomstige gebruikers wegwijs te maken in dit rijke materiaal is het opstellen van een inventaris. Door een inventaris te maken, krijgt elk onderdeel van het archief, zoals een omslag met tekeningen in een ladekast, een unieke code. Deze code wordt ook met potlood op de omslag aangebracht. Zo kan een student grafisch ontwerp later eenvoudig de juiste omslag vinden voor haar of zijn onderzoek.
Jean-Michel Meyers, zelf grafisch vormgever en kleinzoon van Lucien De Roeck, stelt de inventaris op, gebaseerd op zijn diepgaande kennis van het werk van zijn grootvader. Het VAi-Kenniscentrum ondersteunt hem bij dit proces.
Om een inventarislijst te kunnen maken, gaat Jean-Michel systematisch door alle tekeningen, documenten, drukwerk, …. en geeft deze een uniek code. Elk stuk, van affiche tot langspeelplaat, wordt beschreven aan de hand van objecttype, techniek, materiaal, …
Dit levert een nieuwe lijst op met object en projecttypes rond design die ook nuttig zijn voor de dienstverlening van het VAi-Kenniscentrum.
Tijdens het inventariseren ontdekte Meyers vergeten werk of kon hij verbanden leggen tussen ontwerpschetsen en originelen. Zo vond hij affiches, programmaboekje en briefhoofden die De Roeck in de jaren vijftig maakte voor het Brusselse Théâtre de Poche, vandaag nog steeds te vinden in het Ter Kamerenbos.
Naast het inventariseren proberen we het archief toegankelijk te maken door het grafisch werk te digitaliseren. Het Fonds Lucien De Roeck kocht een scanner aan die een hoge scankwaliteit kan leveren. Het VAi-Kenniscentrum begeleidt Jean Michel Meyers, zelf grafisch vormgever, bij het maken van digitale reproducties van een goede basiskwaliteit, zoals die geldt in de erfgoedsector. Op die manier kunnen we garanderen dat de scans duurzaam zijn en in de toekomst niet opnieuw gedigitaliseerd hoeven te worden.
Tijdens het scannen doet Jean-Michel nog onverwachte ontdekkingen. Zo onthulde het voorontwerp voor de affche ‘Belgique Folklore’ (1946) een tweede pentekening die lang verborgen zat onder een tekening met gouache.
"“Ik leer eigenlijk elke dag iets bij over de archieven, bijna elke dag een ontdekking of iets dat ik niet kende. Ik leg soms een link met een origineel, tekening waarvan ik niet wist waarvoor het gemaakt was.”"‐ Jean-Michel Meyers
Het Vlaamse cultuurbeleid moedigt de archiefzorg in de kunstensector aan. Veel uitdagingen blijven, zowel voor de omgang met als voor de borging van archieven, collecties of praktijken van hedendaagse kunstenaars en kunstenorganisaties. De minister van Cultuur nam binnen dit kader het initiatief om pilootprojecten te ondersteunen voor de omgang met nalatenschappen van hedendaagse kunstenaars. In 2023 werd een eerste oproep georganiseerd. Twaalf pilootprojecten konden ondersteund worden.
Een nieuwe oproep werd gelanceerd in april 2024.
Lees meer over het de uitdagingen van het bewaren van vormgevingserfgoed in de Publicatie Integrale Veldanalyse van het cultureel erfgoed van stoel tot stad (2023).
Met dit rapport werpt het Kenniscentrum van het Vlaams Architectuurinstituut een licht op het erfgoed van onze ontworpen omgeving. Het focust op de domeinen architectuur, stedenbouw, bouwbedrijf en vormgeving.
Meer over de veldanalyse Download de veldanalyseHeb je interesse om zelf aan de slag te gaan met het inventariseren van jouw archief? Wil je meer info over duurzaam digitaliseren en een goede reproductiekwaliteit? Bekijk onze tips en handige voorbeelden op onze Adviespagina’s.