Erfgoed

Lucien De Roeck. Getekende kennis

Ook grafische ontwerpers hebben een impact op onze architectuurcultuur. De afgelopen twee jaar werkte het VAi aan het toegankelijk maken van de nalatenschap van de invloedrijke grafisch ontwerper Lucien De Roeck (1915-2002), bekend van onder meer de vijfpuntige ster van Expo 58.

Dankzij het Pilootproject nalatenschappen kunstenerfgoed digitaliseerde het Fonds Lucien De Roeck, ondersteund door het VAi, 5500 werken uit diens archief. Ontdek hoe dit project het rijke erfgoed van Lucien De Roeck toegankelijker maakt voor toekomstige generaties.

Als jonge man droomde De Roeck ervan architect te worden, maar door omstandigheden koos hij uiteindelijk voor de studie Publiciteit en Etalage aan het Hoger Instituut voor Schone Kunsten (HISK), La Cambre. Toch blijven de invloeden van architectuur duidelijk zichtbaar in zijn affiches, boekontwerpen, wenskaarten en publiciteitswerk. Hij realiseerde een aantal ontwerpen die tot het collectieve geheugen van de naoorlogse generatie zijn gaan behoren.

Dankzij zijn connectie met Henry van de Velde en het netwerk rond La Cambre kwam hij in contact met Belgische architecten zoals Roger Bastin, Maurice Culot en Christophe Gevers. Voor de Société Centrale d’Architecture de Belgique (SCAB) ontwierp hij de unieke typografie van hun naamlogo. Voor het jaarlijks uitgegeven 'Het Boek in Vlaanderen' leverde hij gedurende een aantal jaren de cover. Daarnaast maakte hij voor de modernistische architect Stanislas Jasinski de verkoopbrochure van diens appartementsgebouw ‘Bel Horizon’ in Vorst.

Verborgen architectuurverhalen

Lucien De Roeck documenteerde via zijn tekenkunst vele stadszichten, straatbeelden, architecturale gevels en interieurs. Via de gedigitaliseerde tekeningen vinden we grafische sporen terug van verdwenen gebouwen, interieurs en straatbeelden uit de 20ste eeuw in Vlaanderen en Brussel.

Een bijzonder verhaal is dat van de architectuurwedstrijd voor de bouw van een nieuw Casino-Kursaal in Oostende in 1946. In opdracht van de krant Le Phare schetste De Roeck de presentatiemaquettes ingediend door deelnemende architecten zoals Léon Stynen, Maxim Brunfaut, Jos Smolderen, Léon Govaerts en Joseph Diongre. Het zal Léon Stynen zijn die de wedstrijd wint. De illustraties van De Roeck vormen een belangrijke blijvende getuigenis van deze wedstrijd, waarvan vele maquettes reeds verloren zijn gegaan.

Ook waar je het niet verwacht introduceert De Roeck architecturale elementen zoals in de brochure ‘La Pléiade’ ter promotie van een groep handelaars in Brussel rond 1970. De Roeck gebruikt in zijn ontwerpen interessante combinaties van getekende gevels, fotografie en kleurvlakken.

Podcast Re-Design: Het archief van Lucien De Roeck

Ontdek nog meer verhalen en unieke anekdotes. Luister naar de podcast Re:design, waarin designers Kjelle Vergauwe en Thomas Vanhuyse een aflevering wijden aan het archief van Lucien De Roeck. Ze gaan in gesprek met Jean-Michel Meyers en Tine Poot (VAi) en ontrafelen De Roecks rijke geschiedenis.

Tijdens het scannen doet Jean-Michel nog onverwachte ontdekkingen. Zo onthulde het voorontwerp voor de affche ‘Belgique Folklore’ (1946) een tweede pentekening die lang verborgen zat onder een tekening met gouache.

"“Ik leer eigenlijk elke dag iets bij over de archieven, bijna elke dag een ontdekking of iets dat ik niet kende. Ik leg soms een link met een origineel, tekening waarvan ik niet wist waarvoor het gemaakt was.”"
‐ Jean-Michel Meyers

Heb je interesse om zelf aan de slag te gaan met het inventariseren van jouw archief? Wil je meer info over duurzaam digitaliseren en een goede reproductiekwaliteit? Bekijk onze tips en handige voorbeelden op onze Adviespagina’s.

Gepubliceerd op 8 januari 2025