In november 2024 startte het pilootproject kunstenerfgoed rond de nalatenschap van grafisch vormgever Lucien De Roeck (1915-2002). Dit is een van de twaalf pilootprojecten geselecteerd door het Departement CJM. Het VAi-Kenniscentrum ondersteunt het Fonds Lucien De Roeck bij het toegankelijk maken van het archiefmateriaal voor gebruikers
Sinds 2013 ontplooit het VAi-Kenniscentrum een bredere dienstverlening rond het erfgoed van het ontwerp van de gebouwde omgeving, waaronder ook vormgeving. Dat vormgevingsarchieven interessante sporen van het ontwerpproces bevatten toont het project rond het nalatenschap van Lucien De Roeck aan.
Het Fonds Lucien De Roeck, samen met het VAi-Kenniscentrum, is geselecteerd door het CJM Departement Cultuur, Jeugd en Media voor de Pilootprojecten nalatenschappen (2023-2024). Dit project richt zich op bewustmaking, digitalisering en het verbeteren van de toegankelijkheid van het archief voor gebruikers. De documentaire archieven zijn zeldzaam en het ontwerpproces is moeilijk te traceren, aangezien momenteel voornamelijk afgewerkte grafische producten worden bewaard.
Lucien De Roeck (1915- 2002) is een Belgisch grafisch vormgever, typograaf en illustrator. Hij realiseerde een aantal ontwerpen die tot het collectieve geheugen van de naoorlogse generatie zijn gaan behoren. Zijn wellicht bekendste werk is de vijfpuntige ster van Expo 58, maar De Roeck ontwierp nog veel andere affiches, publiciteitscampagnes, boekcovers, folders en brochures, postzegels, bankbiljetten, enzovoort. Voor het satirische tijdschrift 'Pan' verzorgde hij jarenlang de illustraties bij theater-, muziek-, dans- en operarecensies. Voor het jaarlijks verschijnende 'Het Boek in Vlaanderen' leverde hij gedurende een aantal jaren de cover. Bovendien vormde hij als lesgever aan Ter Kameren, Sint-Lucas Antwerpen en andere instituten gedurende veertig jaar generaties typografen en reclamemakers.
Het archief van De Roeck is uniek door de volledige documentatie van het ontwerpproces, wat waardevolle inzichten biedt.Tijdens zijn actieve periode hield Lucien De Roeck zorgvuldig al zijn output bij, waardoor het archief een breed scala aan materiaal omvat, van schetsboeken tot affiches, drukwerk, publicaties, tekeningen, fotomateriaal, films, correspondentie met opdrachtgevers, enzovoort. Zo kan je bijvoorbeeld de verschillende stappen van het ontwerpproces van ‘de ster van Expo ‘58’ volgen.
Een essentiële stap om toekomstige gebruikers wegwijs te maken in dit rijke materiaal is het opstellen van een inventaris. Door een inventaris te maken, krijgt elk onderdeel van het archief, zoals een omslag met tekeningen in een ladekast, een unieke code. Deze code wordt ook met potlood op de omslag aangebracht. Zo kan een student grafisch ontwerp later eenvoudig de juiste omslag vinden voor haar of zijn onderzoek.
Jean-Michel Meyers, zelf grafisch vormgever en kleinzoon van Lucien De Roeck, stelt de inventaris op, gebaseerd op zijn diepgaande kennis van het werk van zijn grootvader. Het VAi-Kenniscentrum ondersteunt hem bij dit proces.
Om een inventarislijst te kunnen maken, gaat Jean-Michel systematisch door alle tekeningen, documenten, drukwerk, …. en geeft deze een uniek code. Elk stuk, van affiche tot langspeelplaat, wordt beschreven aan de hand van objecttype, techniek, materiaal, …
Dit levert een nieuwe lijst op met object en projecttypes rond design die ook nuttig zijn voor de dienstverlening van het VAi-Kenniscentrum.
Tijdens het inventariseren ontdekte Meyers vergeten werk of kon hij verbanden leggen tussen ontwerpschetsen en originelen. Zo vond hij affiches, programmaboekje en briefhoofden die De Roeck in de jaren vijftig maakte voor het Brusselse Théâtre de Poche, vandaag nog steeds te vinden in het Ter Kamerenbos.
Naast het inventariseren proberen we het archief toegankelijk te maken door het grafisch werk te digitaliseren. Het Fonds Lucien De Roeck kocht een scanner aan die een hoge scankwaliteit kan leveren. Het VAi-Kenniscentrum begeleidt Jean Michel Meyers, zelf grafisch vormgever, bij het maken van digitale reproducties van een goede basiskwaliteit, zoals die geldt in de erfgoedsector. Op die manier kunnen we garanderen dat de scans duurzaam zijn en in de toekomst niet opnieuw gedigitaliseerd hoeven te worden.
Tijdens het scannen doet Jean-Michel nog onverwachte ontdekkingen. Zo onthulde het voorontwerp voor de affche ‘Belgique Folklore’ (1946) een tweede pentekening die lang verborgen zat onder een tekening met gouache.
"“Ik leer eigenlijk elke dag iets bij over de archieven, bijna elke dag een ontdekking of iets dat ik niet kende. Ik leg soms een link met een origineel, tekening waarvan ik niet wist waarvoor het gemaakt was.”"‐ Jean-Michel Meyers
Het Vlaamse cultuurbeleid moedigt de archiefzorg in de kunstensector aan. Veel uitdagingen blijven, zowel voor de omgang met als voor de borging van archieven, collecties of praktijken van hedendaagse kunstenaars en kunstenorganisaties. De minister van Cultuur nam binnen dit kader het initiatief om pilootprojecten te ondersteunen voor de omgang met nalatenschappen van hedendaagse kunstenaars. In 2023 werd een eerste oproep georganiseerd. Twaalf pilootprojecten konden ondersteund worden.
Een nieuwe oproep werd gelanceerd in april 2024.
Lees meer over het de uitdagingen van het bewaren van vormgevingserfgoed in de Publicatie Integrale Veldanalyse van het cultureel erfgoed van stoel tot stad (2023).
Met dit rapport werpt het Kenniscentrum van het Vlaams Architectuurinstituut een licht op het erfgoed van onze ontworpen omgeving. Het focust op de domeinen architectuur, stedenbouw, bouwbedrijf en vormgeving.
Meer over de veldanalyse Download de veldanalyseHeb je interesse om zelf aan de slag te gaan met het inventariseren van jouw archief? Wil je meer info over duurzaam digitaliseren en een goede reproductiekwaliteit? Bekijk onze tips en handige voorbeelden op onze Adviespagina’s.