Studievoormiddag. De brede school: een altijd passende jas?

In zijn toespraak tijdens het symposium School maken, een initiatief van de Vlaamse Bouwmeester koppelde de Minister van onderwijs Frank Vandenbroucke uitdrukkelijk de begrippen flexibiliteit en multifunctionaliteit aan de toekomst van de schoolgebouwen in Vlaanderen. In het verlengde daarvan komt de term brede school vaak aan de orde. Maar wat is nu precies een brede school?

Dé brede school bestaat niet. Brede scholen zijn er in vele vormen. Er zijn talloze mogelijke bepalingen en er zijn tal van disciplines - de pedagogie, de sociologie, de architectuur - die hun eigen definities hanteren.

De term wijst er op dat een school niet langer enkel op haar kerntaak is gericht: het onderwijzen van kinderen - maar dat de school haar opdracht breder invult. Dit impliceert bijvoorbeeld dat de school zich inschrijft in een netwerk van andere instellingen die bij de opvang en opvoeding van jongeren en kinderen betrokken zijn en dat er in deze samenwerking naar meerwaarde wordt gezocht. De brede school stopt niet aan de schoolpoort, maar strekt zich uit tot buiten de schoolmuren. Tegelijk stelt de school haar deuren open voor andere verenigingen uit de wijk, of voor volwassenenonderwijs, enz. Het begrip brengt met zich mee dat de taak van het onderwijs niet stopt bij de onderwijsdoelstellingen, maar dat men met de kinderen de wereld intrekt en dat de wereld de school binnenkomt.

We kunnen ons echter de vraag stellen wat we met dit begrip brede school moeten aanvangen. Want indien het begrip zo breed kan worden geïnterpreteerd, is het dan niet altijd als een passende jas?

Tijdens de studievoormiddag de brede school: een altijd passende jas? worden verschillende disciplines (onderwijs, architectuur, sociologie,…) en verschillende standpunten met elkaar geconfronteerd om de waarde en de betekenis van het nieuwe begrip af te tasten.

De studievoormiddag richt zich naar alle betrokkenen bij de scholenbouw in Vlaanderen.

De studievoormiddag is een gezamenlijk initiatief van Coresta Group, De Wetenschapswinkel Antwerpen (Universiteit Antwerpen), de Onderzoeksgroep Armoede, Sociale Uitsluiting en de Stad (OASeS - Universiteit Antwerpen), de Vakgroep Architectuur en Stedenbouw (Universiteit Gent), het Expertisecentrum Brede School Vlaanderen en het Vlaams Architectuurinstituut.

Praktisch

Deelnamekost: 25 euro
Locatie: Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Rodestraat 14, 2000 Antwerpen, Gebouw R, lokaal 201 (routebeschrijving en plan: www.ua.ac.be/route)
Datum: vrijdag 30/11/07

Inschrijven verplicht via email roeland.dudal@vai.be
U ontvangt per kerende email de bevestiging van uw inschrijving en de betalingsformaliteiten.

Programma

9u00 ontvangst
9u15 inleiding door Roeland Dudal (Vlaams Architectuurinstituut)
9u30 blok 1 – Samen werken aan de brede school
Lize Van Dijck (Universiteit Antwerpen)
Kerlijn Quaghebeur (Expertisecentrum Brede School Vlaanderen)
10u20 koffie
10u45 blok 2 – De school in haar omgeving
Maarten Van Den Driessche (Universiteit Gent – Vakgroep Architectuur & Stedenbouw)
Isabelle Pannecoucke (Universiteit Antwerpen - OASeS)
11u35 blok 3 – Conversatie over de ultieme school
Gordon Brown (TU Eindhoven)
Werner Gebruers (Coresta Group)
Rob Agterberg (Coresta Group)
12u30 conclusies
12u45 borrel

Praktisch

  • DATUM:
    30.11.2007 tot 30.11.2007