Het Verenigingsloket wordt op 30 januari door minister-president Jan Jambon en minister Gwendolyn Rutten voorgesteld aan partners en pers. Vanaf dan kan elke vereniging zich registreren op vereningsloket.be.
Na een ontwikkeltraject van twee jaar gaat de eerste publieksversie van het Verenigingsloket live op 30 januari 2024. Dankzij de aansluiting van enkele pilootbesturen zoals stad Aalst, gemeente Evergem en het departement Cultuur, Jeugd en Media kunnen de werking en functionaliteiten van het loket worden getoond.
De nadruk ligt op de toekomst: het Verenigingsloket zal de komende jaren in samenwerking met lokale besturen en Vlaamse departementen verder worden ontwikkeld om de dienstverlening aan verenigingen aan te vullen, te verbeteren en te vereenvoudigen. De lancering op 30 januari betekent de concrete start van een veelbelovend groeiverhaal.
Je vindt er essentiële informatie voor bestaande verenigingen en verenigingen in wording, met betrekking tot overheidsdiensten. Daarnaast kunnen verenigingen er hun eigen gegevens registreren, raadplegen en beheren om vervolgens optimaal gebruik te maken van het dienstverleningsaanbod.
In concreto betekent dit dat je in de toekomst op het Verenigingsloket zal kunnen: