De nieuwe logistieke site van het Agentschap Net Brussel, gelegen langs het Kanaal van Brussel nabij de Budabrug, transformeert een onderbenut gebied tot een modern logistiek knooppunt met aandacht voor duurzaamheid, functionaliteit en stedelijke integratie. De site is georganiseerd in vier functionele stroken: een harde zone voor vrachtverkeer met parkeerplaatsen, was- en inspectiefaciliteiten; een strook met gebouwen waarin het centrale gebouw, logistieke hallen en een sorteercentrum voor afvalbeheer zijn ondergebracht; een groene as met waterbeheervoorzieningen en ecologische functies die uitmondt in een publiek plein aan het kanaal; en een afzonderlijke strook voor het Recyclage Center (PAC) publiek toegankelijk gedeelte en met gescheiden verkeersstromen. Het sociale gebouw biedt werknemers kantoren, kleedruimtes en een kantine in een comfortabele werkomgeving. De architectuur bevordert het welzijn door ruime daglichttoetreding, visueel, akoestisch en thermisch comfort, en het gebruik van natuurlijke materialen zoals hout. In dit project werd bewust gekozen voor lokale, hernieuwbare materialen en circulaire principes. De houtconstructie verlaagt de ecologische voetafdruk en maakt het gebouw flexibel en aanpasbaar dankzij een modulair ontwerp. Een droge bouwmethode werd toegepast om hinder op de site te beperken, natuurlijke hulpbronnen te optimaliseren en toekomstige demontage en recycling te vergemakkelijken. Door te werken met korte toeleveringsketens werd de impact op het milieu verder beperkt. Zo werd duizenden kubieke meter grond per boot via het kanaal afgevoerd in plaats van over de weg, wat het transport efficiënter en duurzamer maakte. Ook andere materialen werden zoveel mogelijk per schip aangevoerd. Dit integrale duurzame bouwproces toont aan hoe logistieke infrastructuur kan bijdragen aan klimaatdoelstellingen, zonder in te boeten op functionaliteit of bouwkwaliteit.
English:
The new logistics site of the Net Brussels Agency, located along the Brussels Canal near the Buda Bridge, transforms an underused area into a modern logistics hub with a focus on sustainability, functionality and urban integration. The site is organised into four functional strips: a hard zone for truck traffic with parking, washing and inspection facilities; a strip of buildings housing the central building, logistics halls and a waste management sorting centre; a green axis with water management facilities and ecological functions that flows into a public square along the canal; and a separate strip for the Recycling Centre (PAC) public access area and with separate traffic flows. The social building provides employees with offices, changing rooms and a canteen in a comfortable working environment. The architecture promotes well-being through ample daylighting, visual, acoustic and thermal comfort, and the use of natural materials such as wood. Local, renewable materials and circular principles were deliberately chosen in this project. The wood construction reduces the ecological footprint and makes the building flexible and adaptable thanks to a modular design. A dry construction method was used to minimise disruption on site, optimise natural resources and facilitate future dismantling and recycling. By working with short supply chains, the impact on further restricted the environment. For instance, thousands of cubic metres of soil were transported by boat through the canal instead of by road, making transport more efficient and sustainable. Other materials were also brought in by boat as much as possible. This integrally sustainable construction process demonstrates how logistics infrastructure can contribute to climate objectives, without compromising functionality or building quality.