Locomotiefdepot Spoor Noord

Stramien
Antwerpen
Locomotiefdepot Spoor Noord

(...) Het Park Spoor Noord is opgevat als ‘een tuin voor de buurt, een park voor de stad’ en vertrekt van Secchi en Viganò’s bredere concept dat Antwerpen zowel een reeks dorpen als een metropool is, waarbij ze een aloud adagium van het planningdiscours nieuw leven inblazen. De lege postindustriële site van het voormalige rangeerstation vormde een barrière in het noorden van Antwerpen. Het was de bedoeling om van het geheel een tussenzone te maken, een gemeenschappelijk territorium, een sociale en vrije ruimte, een soort cultureel reservoir — en een bijna ultieme res publica. Het park moest een verbinding vormen tussen de woonwijken Dam, Stuivenberg en Seefhoek, die van elkaar en van de stad afgesneden waren door de spoorweg. Daarom, zo stellen Secchi en Viganò, bestond de uitdaging erin om het gebied te transformeren van plooi tot weefsel, van breuk tot ruggengraat en van barrière tot hefboom. Toch zou men kunnen inbrengen dat het ontwerp van de site veel meer te maken heeft met het bedwingen en sturen van levende systemen dan met formele compositie en clichématige natuurbeelden, die met opzet vermeden werden. Het ontwerp past binnen het genre van parken waar men een nieuwe cultuur van de plaats in relatie tot de natuur wil creëren (een notie die geëxpliciteerd wordt
door Desvigne). In dat opzicht zou men kunnen stellen dat het terrein herschapen werd in een ‘levende kunstvorm’ — een die langzaam evolueert en die het meer moet hebben van cultivatie, processen en verandering in de tijd, dan van esthetica en al te sterk
vastgelegde vormen.

(...) Het door Stramien smaakvol aangepaste locomotiefdepot is het grootste volume Park Spoor Noord. De lange bakstenen zijmuren zijn geperforeerd met nieuwe raamopeningen, terwijl de kopmuren afgewerkt zijn met een stalen hekwerk dat zich kan openen naar het park. Binnenin is het gebouw volledig gerenoveerd. De elegante gietijzeren zuilen zijn mooi opgefrist, de sheddaken zorgen voor een spectaculaire lichtinval en in de vloer van beton en hout zijn rails aangebracht waarop tien mobiele stalen units staan. Het locomotiefdepot is omgevormd tot een grote polyvalente ruimte, vergelijkbaar met een overdekt plein. Het geheel dient als locatie voor jaarlijkse publieke evenementen en tijdens de zomermaanden wordt hier een bar geïnstalleerd. (...)

Auteur: Kelly Shannon

Projectdetails

ARCHITECT:
Stramien
OPDRACHTGEVER

AG Stadsplanning

STUDIEBUREAUS

Arcade nv

HOOFDAANNEMERS

Antwerpse Bouwwerken nv

OPPERVLAKTE

3450 m²

VOLUME

23525 m³

TOTALE BOUWKOST

2000000 €, excl. BTW

TOTALE BOUWKOST PER M2

580 €, excl. BTW

PERMALINK:

Meer gebouwen

Bureau Bas Smets, Tour & Taxis Park, Sint-Jans-Molenbeek, (Foto: Michiel De Cleene)

Tour & Taxis Park

Bureau Bas Smets
Sint-Jans Molenbeek
Bureau Bas Smets, Human Rights Monument, Brussel (foto: Michiel De Cleene)

Human Rights Monument

Bureau Bas Smets
Brussel
Robbrecht en Daem architecten, Marie-José van Hee architecten, architecten Els Claessens Tania Vandenbussche, Dierendonckblancke architecten, Callebaut Architecten, Herontwikkeling Academiesite, Gent © Filip Dujardin

Herontwikkeling Academiesite

Robbrecht en Daem architecten, Marie-José van Hee architecten, architecten Els Claessens Tania Vandenbussche, Dierendonckblancke architecten, Callebaut Architecten
Gent
Schenk Hattori Architecture Atelier, Onbemand infopunt Palingbeek, Klein-Zillebeke © Michiel De Cleene

Onbemand Infopunt Palingbeek

Schenk Hattori Architecture Atelier
Klein-Zillebeke