Het Braemhuis is synoniem met de bekende Antwerpse architect Renaat Braem. Maar als we architectuur als een collectief proces zien en auteurschap ruimer definiëren, wie komt dan nog in beeld? Het project Wiki Women Design legde blinde vlekken in archieven bloot. Zo ontdekten we dat het archief van ontwerper Elza Severin, grafisch vormgever en Braems echtgenote, zich in het archief van haar man bevindt.
Masterstudent architectuur (UAntwerpen) Amber Van Mieghem dook voor haar thesisonderzoek in het archief van Elza en licht een tip van de sluier.
Elza Severin (1913-1988) was een illustrator en grafisch vormgever. Ze studeerde schilderkunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten en het Hoger Instituut voor Schone Kunsten in Antwerpen. Na haar opleiding bouwde zij tijdens de jaren 1930 en 1940 een carrière uit als zelfstandig graficus en illustrator. We weten dat ze betrokken was bij projecten van haar man Renaat Braem rond interieurinrichting. Daarnaast ondersteunde ze hem bij de dagelijkse werking van het architectenbureau. Zij deed de administratie, maar hielp ook met tentoonstellingsscenografie, interieurontwerp en decoratieve elementen zoals muurschilderingen, tegels, wandtapijten en kussens voor het interieur.
Wist je dat Elza Severin de opdrachtgever van haar eigen woning was die zij samen met Renaat Braem in 1955 in de Deurne bouwde? In het nawoord van Braems pamflet 𝘏𝘦𝘵 schoonste 𝘭𝘢𝘯𝘥 𝘵𝘦𝘳 𝘸𝘦𝘳𝘦𝘭𝘥 omschrijft zij op humoristische wijze haar opdrachtgeverschap.
In het archief van Elza zit een blauw notitieboekje waarin ze in de periode van 5 januari t.e.m. 3 februari 1958 een geschiedenis bijhield van de eerste levensmaanden van de nieuwe woning. In het schrift schrijft ze over de transformatie van het huis van een bouwwerf naar een leefbare moderne woning. Wat tussen de zinnen opvalt is Elza’s zin voor experiment, zowel op het vlak van materiaal, - kleur als verlichting.
"“De moeilijkste klant die hij heeft gehad zal ik wel geweest zijn, toen wij eindelijk besloten onze eigen woning te bouwen. Hij bekommerde zich vooral om de esthetiek en ik natuurlijk om de praktische kant. Moest dit raam nu open kunnen of niet? Was een schuifdeur beter? En ze leefden er lang en gelukkig. Met de jaren kwamen er wel barsten en lekken, zoals overal. Ik ontdekte ze eerst, mijn architect verstaat de kunst ze niet te zien.”"‐ Elza Severin
Zowel Renaat als Elza waren voortrekkers van het Moderne Wonen. In de eerste twintig jaar na WO II streefden een stroming van architecten, ontwerpers en producenten naar een betere wooninrichting. Een modern en functioneel interieur zou leiden tot meer vrijheid. In haar archief ontdekten we een aantal artikels die Elza schreef voor een vrouwenblad over interieurontwerp. In die artikels maakte ze haar lezers vertrouwd met modern design via concreet interieuradvies. Ze richtte zich specifiek tot jonge pasgetrouwde vrouwen en spoorde hen aan om los te breken van conventies rond de inrichting van hun woning.
We kunnen Elza beschouwen als een rolmodel door de manier waarop zij haar leven dat ze met Braem deelde in haar eigen woning vormgaf. Zoals Braem beschreef in zijn mémoires voelde het koppel een grote behoefte om na WOII hun leefmilieu beter te leren kennen door te reizen. Op die reizen lieten Elza en Renaat zich inspireren door de landschappen en de lokale architectuur. In het huis komt de symbiose van natuur en cultuur mooi samen in de vorm van een tokonoma. Een tokonoma is een traditioneel element uit het Japanse interieur. Het is een speciale nis waarin artistieke voorwerpen worden tentoongesteld. De tokonoma in het Braemhuis verbindt alle verdiepingen met elkaar en staat symbool voor de manier waarop Elza en Renaat telkens zochten naar een harmonie tussen wat zij maakten en hoe zij leefden.
"“Door die reeks vlakken kon je van de bovenste verdieping tot helemaal beneden kijken, en omgekeerd. Op die glazen platen had Elza met veel stijlgevoel schitterende schatten uit de oceaan tentoongesteld, en ook een étage gewijd aan herinneringen aan Mexico, met onder meer papieren geraamtes en kleurige maskers.”"‐ uit artikel Frank de Roover, Vluchtig als steen. Renaat Braems Totale Architectuur of Wolken en Beton... Gelukkig getrouwd - Streven jaargang 70, Antwerpen, 2003.
In het kader van Erfgoeddag 2024 met thema (T)huis startte het VAi Kenniscentrum een onderzoek naar het perspectief van Elza Severin op haar eigen woning, het Braemhuis. Haar inbreng in de praktijk van haar echtgenoot vinden we enkel tussen de regels in de monografieën over architect Renaat Braem terug. Maar zoals we vaker zien bij het onderzoek naar vrouwelijke ontwerpers, moeten we de geijkte paden verlaten en andere soorten bronnen gaan zoeken.
CSI Deurne in het Braemhuis
Speur op 21 april als echte detectives samen met je gezin of familie in het Braemhuis naar de creatieve sporen van Elza’s rol in de ontwerpgeschiedenis.