Het parkeergebouw vormt een verbinding tussen IMEC en KUL en is zo een belangrijk knooppunt dat beide instanties bedient. Het vervangt parkeerplaatsen op het maaiveld door gestapelde parkeerplaatsen en zorgt zo voor een beperktere grondinname. De architecten reduceren de architectuur tot de essentie en maskeren haar functie niet. Op die manier treedt de open stalen structuur in dialoog met zijn omgeving. De hellingbanen, die prominent aanwezig zijn in het gevelbeeld, lopen over drie gelijke delen tussen de horizontale vlakken die de verbinding maken met de parkeerniveaus. Dit zorgt ervoor dat de 142 meter lange gevel langs de Kapeldreef een expressief en dynamisch karakter krijgt. De overspanning van de hellingbanen, gerealiseerd met HEB800-profielen, is tegelijk de gevelafwerking van de kopse zijden van het gebouw. De vloerplaten zijn opgebouwd uit geprofileerde staalplaat-betonvloeren die aan de onderzijde zichtbaar zijn. Op de hogere niveaus van het parkeergebouw vormen de kruinen van de omliggende bomen het decor van het parkeergebeuren.
Deze tekst is gebaseerd op de projecttekst van de architecten.
Kapeldreef 75
3001 Leuven
België
september 2018