Vlasmarktbrug

Atelier JPLX
Dendermonde
Herinrichting Oude Dender Deelproject Vlasmarktbrug, Atelier JPLX (c) Karin Borghouts

De constructie van de Vlasmarktbrug werd door Atelier JPLX als een lichaam opgevat dat achterover kantelt met zichtbare kabels die de constructie uit evenwicht trekken. Het beeld van de brug is hieruit ontstaan. Het verticale constructielichaam scheidt de rijbaan van de overkragende voetpaden. De materialiteit en de schaal zijn verschillend. Het wegdek is uitgevoerd in epoxy, de gelijkliggende voetpaden en de handgrepen in hout. Het zwart gecoate staal verwijst naar het beeld van historisch gietijzeren stadsmeubilair.

De constructie van de Vlasmarktbrug maakt deel uit van een gefaseerd project voor de restauratie en herinrichting van de Oude Dender in het centrum van Dendermonde. Het verlies van haar economische functie enerzijds en technische problemen anderzijds hebben destijds geleid tot het amputeren en gedeeltelijk dempen van de Oude Dender. De hernieuwde interesse in de rivier staat in functie van de pleziervaart en is evenzeer een troef voor de opwaardering van het stadscentrum als een kwalitatief woonklimaat.

Eén van de deelprojecten is de reeds gerealiseerde herinrichting van de site van het “Oude Sas” met onder andere een nieuwe voetgangers- en fietsersbrug. Naast twee opengaande bruggen voor gemengd verkeer, de Vlasmarktbrug en de Bogaerdbrug, voorziet het masterplan ‘De Dender loopt’ nog deelprojecten voor de herinrichting van de oevers met een jachthaven, de openlegging van het gedempte gedeelte met een landschappelijke aansluiting op de Scheldeoever en de bouw van een nieuwe sluis aan het Denderkanaal.

Architecturaal concept
In 1986 werd aan de Vlasmarkt de huidige ophefbrug vervangen door een vaste brug. Hierdoor werd het gelijkvloers doorgetrokken tot het staalprofiel. De brug verbindt de Grote Markt met de Vlasmarkt.

De constructie van de Vlasmarktbrug werd door Atelier JPLX als een lichaam opgevat dat achterover kantelt met zichtbare kabels die de constructie uit evenwicht trekken. Het beeld van de brug is hieruit ontstaan. Het verticale constructielichaam scheidt de rijbaan van de overkragende voetpaden. De materialiteit en de schaal zijn verschillend. Het wegdek is uitgevoerd in epoxy, de gelijkliggende voetpaden en de handgrepen in hout. Het zwart gecoate staal verwijst naar het beeld van historisch gietijzeren stadsmeubilair.

- Deze projectbeschrijving is gebaseerd op de projecttekst van de architecten en een tekst van Aline Cleyman (3de bachelor architectuur van de Artesis Hogeschool).

Projectdetails

ARCHITECT:
Atelier JPLX
TYPE GEBOUW
Verkeer
LOCATIE

Koningin Astridlaan 28

9200 Dendermonde

België

DATUM VOLTOOID

01-07-2012

PERMALINK:

Meer gebouwen

HUB, Park + Ride, Antwerpen © Jeroen Verrecht

Park + Ride

HUB
Antwerpen
Atelier Kempe Thill architects and planners i.s.m. Canevas architectes et ingénieurs, Spoorwegschool Infrabel Academy, Sint-Jans-Molenbeek © Ulrich Schwarz

Spoorwegschool Infrabel Academy

Atelier Kempe Thill architects and planners i.s.m. Canevas architectes et ingénieurs
Sint-Jans-Molenbeek
Bureau Greisch, Parkbosbruggen, Zwijnaarde © Bureau Greisch

Parkbosbruggen

Bureau Greisch
Zwijnaarde
Stéphane Beel Architects, Parkeergebouw IMEC – KUL, Leuven © Luca Beel

Parkeergebouw IMEC – KUL

Stéphane Beel Architects
Leuven