Archieven van architectuurscholen zijn waardevol cultureel erfgoed. Het
zijn unieke bronnen die de ontwikkeling van het architectuurveld,
netwerken van architecten en de brede architectuurcultuur belichten.
De omgeving waarin een architect zijn opleiding heeft genoten, beïnvloedt niet zelden zijn latere werk. Zowel de onderwijsmethode als de persoonlijkheid van de docenten met wie de architect in spe in contact komt, geven een bepaalde richting aan zijn of haar ontwerpen. Archieven van architectuuropleidingen zijn dus nuttig als bron voor onderzoek naar de architectuurcultuur en de geschiedenis van het architectuuronderwijs. Ze leveren bovendien aanknopingspunten voor onderzoek naar individuele architecten. In 2011 voerde Stephanie Van de Voorde in opdracht van het Vlaams Architectuurinstituut een verkennend onderzoek uit naar de archieven van zeven architectuuropleidingen in Vlaanderen.
Ben je op zoek naar archieven van onderwijsinstellingen? In het kader van het project Architectuuronderwijs bracht het VAi de architectuuropleidingen en hun archief in kaart. Deze kennis is ontsloten via de VAi Archiefhub.
De Bronnengids Architectuuronderwijs Vlaanderen brengt voor het eerst een overzicht van wat er waar bewaard is voor zeven architectuurscholen in Vlaanderen en Brussel. Het boek gaat in op het wettelijke kader dat het architectuuronderwijs reguleert, de geschiedenis van de types architectuuronderwijs en de evolutie van elke school. Aangevuld met een uitgebreide bibliografie en een index is dit boek een onmisbaar naslagwerk.
De Bronnengids Architectuuronderwijs Vlaanderen is niet alleen opgevat als naslagwerk maar heeft uitdrukkelijk ook een sensibiliserende functie. Opleidingsverantwoordelijken, docenten en archiefverantwoordelijken zijn zich niet noodzakelijk bewust van de waarde van het archiefmateriaal dat ze aanmaken. Daarom is dit boek ook een oproep tot een breder debat over een archiefbeleid dat de individuele architectuurscholen overstijgt.
BronnengidsArchieven van architectuuropleidingen zijn een rijke bron om de
(intellectuele) biografie van een architect verder samen te stellen en
te verfijnen. Dergelijk archief laat bovendien toe om doorsneden te
maken en het gewicht en de plaats van een opleiding en het ermee
verbonden netwerk in te schatten in de architectuurcultuur van een
bepaalde periode.
Met het oog op een integrale aanpak van de bewaringsproblematiek van deze archieven organiseerde het VAi een studiedag op 13 november 2012 in deSingel in Antwerpen.
Naar aanleiding van het emeritaat van prof. Luc Verpoest organiseerde het VAi samen met de KU Leuven, VUB, UA en Provincie Vlaams-Brabant, het internationaal symposium 'Architectural History as [applied] science'. Het thema was het spanningsveld van de architectuurgeschiedenis als al dan niet toegepaste wetenschap.Verpoest vormde als docent verschillende generaties architecten, kunsthistorici en monumentenzorgers. Hij voerde onderzoek naar het architectuuronderwijs in België, de katholieke neogotische beweging en de geschiedenis, theorie en praktijk van de monumentenzorg.