Tijdens een bouwproject produceert een architectenbureau bijvoorbeeld een massa aan schetsen, plannen, tekeningen, maquettes en modellen, e-mails en brieven, bestekteksten... Deze horen allemaal bij elkaar en worden meestal opgeslagen binnen één projectdossier. Maar een architectenbureau maakt ook andere informatiegehelen aan.
Grosso modo kunnen we onderstaande gehelen onderscheiden:
Probeer bij de registratie het archief op te splitsen in onderdelen van deze soort. Je zult merken dat het archief er meteen meer beheersbaar door wordt!
Een basisregistratie is niet noodzakelijk een instrument waarmee je je archief toegankelijk wil maken. In de eerste plaats is het een tool waarmee je het archief beheersbaar maakt en documenteert. Een basisregistratie is dus geen hulpmiddel voor een archiefgebruiker, maar voor een archiefbeheerder.
Na de basisregistratie wil je minimaal weten:
Basisregistratie
Begin eerst met de minimale registratie vooraleer je uitgebreider gaat registreren.
Naar onze ervaring is een minimale basisregistratie sneller gebeurd door een ervaren archivaris. Afhankelijk van de grootte van een archief en de detaillering van de beschrijving, kan een ervaren archivaris in twee dagen een architectuurarchief volledig in kaart brengen op zo’n manier dat de minimumdoelstellingen worden gehaald.
Je kan dit sjabloon gebruiken.
Spoor bestaande toegangen op
Vergewis je er altijd van of er al geen toegangen bestaan. Vaak werken architecten met projectcodes die worden geregistreerd in een projectenlijst. Zo’n lijst van alle projecten van een architect is een gedroomde toegang tot het archief. De projectcode komt vaak terug op de dozen of mappen in het archief.
Diepgaande registratie
Afhankelijk van de vraag kan een meer diepgaande registratie nodig zijn. Wanneer je meer diepgaand gaat registreren (steekproeven nemen, plaatsingslijsten maken...) kun je aan de slag met een vrijwilliger. Het is daarbij wel aan te raden dat de vrijwilliger enige kennis heeft over het onderwerp. Een vrijwilliger kan bergen werk verzetten, zoals registratie van unieke stukken als maquettes.
Meer info over het opstellen van plaatsingslijsten.
Digitaal archief registreren
Wanneer het zich op één server bevindt, is een digitaal archief heel snel in kaart gebracht. Met een tool als Treesize heb je dit in een wip gedaan. Nog beter is dat je met de eigenaar door de mappenstructuur gaat. Neem screenshots en noteer input van de eigenaar.
Let op! Veel materiaal wordt ook bewaard in mailboxen, samenwerkingsplatformen, Dropbox enz. Onderzoek of het nodig is om ook aandacht te hebben voor dit materiaal.
Meer info over een digitale informatieanalyse.
Zit je met veel floppies, cd’s of andere losse digitale dragers? Dan registreer je deze best stuksgewijs. Meer info hierover vind je op de website van Digital Repair Café.